Näillä kikoilla yritykset voivat vähentää Trumpin tullien vaikutuksia − asiantuntija kertoo
Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin EU:lle asettamien tullien välttäminen siirtämällä tuotantoa Yhdysvaltoihin ei välttämättä ole paras keino yrityksille.
Trumpin tullit kohdistuvat nimenomaan tavarakauppaan, mutta eivät palveluihin. Kuvituskuva. Kuva: Jaana KankaanpääYhdysvaltain presidentti Donald Trumpin EU:lle asettamien tullien välttäminen siirtämällä tuotantoa Yhdysvaltoihin ei välttämättä ole paras keino yrityksille, Suomen Pankin vanhempi ekonomisti Sanna Kurronen toteaa blogikirjoituksessaan.
Kurronen nostaa kirjoituksessaan esille kolme pointtia.
Ensimmäisenä hän korostaa sitä, että tullit kohdistuvat ainoastaan tavarakauppaan, eivätkä palveluihin.
”Yhdysvaltain tuonnista Euroopan unionista palveluiden osuus on neljännes. Tullit siis lähtökohtaisestikin koskevat suoraan vain kolmea neljännestä EU:n viennistä Yhdysvaltoihin. Suomen osalta osuus on sitäkin pienempi, sillä peräti 43 prosenttia Suomen viennistä Yhdysvaltoihin oli vuonna 2024 palveluita”, Kurronen kirjoittaa.
Toisena pointtina Kurronen pohtii sitä, että monikansalliset yritykset voivat hyödyntää siirtohinnoittelua, jotta tuotteiden tullattavaa hintaa voidaan alentaa.
Siirtohinnoittelu tarkoittaa hinnoittelua samaan konserniin kuuluvien yhtiöiden välisissä liiketoimissa. Käytännössä tämä tarkoittaa Kurrosen mukaan sitä, että yritys voi myydä tavaran yhdysvaltalaiselle tytäryhtiölleen mahdollisimman alhaiseen hintaan.
Kurrosen mukaan viranomaisten on vaikea valvoa siirtohinnoittelua useista syistä.
”Pienempi osa esimerkiksi tuotantolaitteen hinnasta voidaan veloittaa itse koneesta ja suurempi osuus koneen asennuksesta, huollosta ja ohjelmistosta, jolloin tullien alainen osuus kokonaisuudesta jää pienemmäksi.”
Kolmantena asiana Kurronen nostaa esille sen, että vientiyritykset voivat naamioida myymiään tavaroita palveluiksi, jolloin tulleja ei tarvitse maksaa.
”Pienempi osa esimerkiksi tuotantolaitteen hinnasta voidaan veloittaa itse koneesta ja suurempi osuus koneen asennuksesta, huollosta ja ohjelmistosta, jolloin tullien alainen osuus kokonaisuudesta jää pienemmäksi.”
Lisäksi Kurronen huomauttaa, että tuojat Yhdysvalloissa voivat vältellä kiinteiden tuotantovälineiden ostamista maahan.
Esimerkiksi Suomesta viedyt suuret risteilyalukset ovat näkyneet tilastoissa Suomen vientinä Yhdysvaltoihin, mutta eivät Yhdysvaltain tuontina Suomesta.
”Kun risteilyaluksia ei varsinaisesti tuoda Yhdysvaltoihin, niistä ei myöskään makseta tulleja.”
Suomen Pankki, Euro&talous-blogi: Tullit muuttavat maailmankauppaa, mutta miten?
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





