Tv-mainos antoi väärän kuvan sikojen kasvatuksesta: lihatalo sai huomautuksen siitä, että isäntä rapsutti videolla possua ja murensi sille osan eväsleivästään
Ruokavirastoon tuli tammikuussa viisi valitusta lihatalo Snellmanin mainosvideosta. Virasto piti kampanjaa osin harhaanjohtavana.Ruokavirastoon saapuneiden valitusten mukaan lihatalo Snellmanin mainosvideo ja siihen liittyvä verkkosivusto antoivat sikojen hyvinvoinnista todellisuutta positiivisemman kuvan.
Mainosvideossa heinäpaalilla istuva mies söi voileipää ja antoi palan siitä porsaalle, joka oli yksin aitauksessaan. Mies myös rapsutti porsasta. Valituksissa katsottiin mainonnan luovan virheellisen ja kaunistellun kuvan nykypäivän eläintuotannosta.
Tarkasteltuaan kampanja-aineistoa ruokavirasto yhtyi osin valituksissa esitettyihin väittämiin ja totesi, että osa markkinointiaineiston väittämistä ja kuvamateriaalista antaa kuluttajalle väärän mielikuvan sikojen kasvatuksesta.
Ruokaviraston mukaan materiaalissa annettiin lisäksi väärä käsitys eläinten ruokinnasta, ”sillä sikoja ei ruokita sian tuotannossa samalla ruoalla kuin mitä ihmiset syövät”.
Ruokavirasto korosti 6. maaliskuuta antamassaan kannanotossa, että elintarvikkeiden markkinoinnissa ei saa tuoda esiin tai antaa ymmärtää sellaisia eläintuotantoon liittyviä asioita, joita ei ole olemassa.
Ruokavirasto suosittaa Snellman Oy Ab:tä poistamaan mainitun kuvan miehestä ja porsaasta verkkosivuiltaan sekä mainosvideon televisiosta.
Päätöstä kiiteltiin sosiaalisessa mediassa.
”Ilmeisesti mainoksissa ei saakaan valehdella täysin rajoituksetta”, totesi aihetta kommentoinut Tiina Vuolle Twitterissä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







