Meijerijätti sai tuomion virheellisestä ilmastoväittämästä – ”Yritykset eivät saa liioitella mainonnassaan”
Ruotsin patentti- ja markkinaoikeuden mukaan Arlan mainonta antaa harhaanjohtavasti vaikutelman, että yhtiön tuotteilla ei olisi lainkaan ilmastovaikutuksia.
Kuluttajille jää epäselväksi, mitä lupaus nettonollasta lopulta tarkoittaa, linjaa Ruotsin patentti- ja markkinaoikeus. Kuva: Carolina HusuTanskalais-ruotsalainen meijerijätti Arla ei saa käyttää ilmaisua nettonollailmastojalanjälki markkinoidessaan tuotteitaan, päätti Ruotsin patentti- ja markkinaoikeus.
Patentti- ja markkinaoikeus ei usko kuluttajien ymmärtävän, mitä Arlan lupaus nettonollailmastojalanjäljestä tarkoittaa.
Oikeuden mielestä mainonta antaa harhaanjohtavasti käsityksen, että tuote ei aiheuta lainkaan ilmastojalanjälkeä. Kuluttaja saa vaikutelman, että yritys on täysin kompensoinut tuotteen aiheuttaman ilmastovaikutuksen, vaikka tätä ei ole osoitettu todeksi.
Tuomioon liittyy 1 miljoonan kruunun eli vajaan 90 000 euron suuruinen sakko. Sakko koskee tulevaa Arlan toimintaa ja voidaan määrätä, jos yritys rikkoo kieltoa tulevaisuudessa. Yhtiö on jo lopettanut nettonollamainonnan.
Ruotsin kuluttaja-asiamies totesi jo marraskuussa 2011, että Arla ei pysty todistamaan ilmastojalanjäljen nettonollamainonnan pitävän paikkaansa. Kuluttaja-asiamies haastoi Arlan patentti- ja markkinaoikeuteen.
Hiilineutraali vai nettonolla?
Hiilineutraalisuus:
– Kaikki organisaation toiminnan tai tuotteen elinkaaren aikana syntyneet ilmastopäästöt on vähennetty ja/tai hyvitetty.
– Hiilineutraali toiminta tai tuote ei tarkoita päästötöntä toimintaa, vaan että toiminnan tai tuotteen laskennallinen ilmastohaitta on nollassa tai sen alapuolella. Päästöt on voitu hyvittää jossain muualla, kuin missä päästöt alun perin ovat syntyneet.
Nettonolla:
– Hallitustenvälinen ilmastopaneeli IPCC määrittelee nettonollan synonyyminä hiilineutraaliudelle.
– Organisaatioiden tasolla nettonollalle ei ole vakiintunutta määritelmää.
– Science-Based Targets Initiative -aloite määrittelee yritysten nettonollan tilanteena, jossa yritys on vähentänyt suoria ja epäsuoria päästöjään 1,5 asteen tavoitteen mukaisesti. IPCC on arvioinut, että maapallon lämpötilan väliaikainenkin nousu yli 1,5 asteen aiheuttaa maapallolla peruuttamattomia muutoksia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









