Sähkö, polttoaineet ja autoilu kallistuvat
Autoilijan kustannukset kasvavat 250-400 euroa vuodessa, arvioi Autoliitto. Markku Vuorikari Kuva: Viestilehtien arkistoMaatalouden sähkölasku kasvaa kolme neljä miljoonaa euroa.
Lämmitykseen ja työkoneisiin käytettyjen polttoaineiden hinta nousee seitsemän miljoonaa euroa.
Myös bensiini ja diesel kallistuvat.
Sähkön ja polttoaineiden hinta nousee, kun hallitus kiristää energiaverotusta.
Energiaveroa kerätään lisää 120 miljoonaa euroa korottamalla yleisen sähköveroluokka ykkösen veroa. Sähköveroluokka kakkosen veroa ei koroteta, kakkoseen kuuluu lähinnä teollisuus.
Energiateollisuus ry:n mukaan sähkön hinta nousee ykkösveroluokassa 0,30 senttiä kilowattitunnilta. Arvonlisäveron kanssa korotus on 0,36 senttiä kilowattitunnilta.
Maatalous kuluttaa sähköä noin yhden terawattitunnin vuodessa. Maatalouden sähkölasku nousee näin kolme–neljä miljoonaa euroa vuodessa.
Noin 20 000 kilowattituntia sähköä vuodessa kuluttavan omakotitalon sähkölasku kallistuu vuodessa noin 70 euroa.
Lämmitys-, voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden hiilidioksidiveroa korotetaan 90 miljoonaa euroa.
Maataloudelle lisäkustannuksia kertyy kevyen ja raskaan polttoöljyn sekä turpeen hinnan noustessa. Maa- ja metsätalousministeriö arvioi hiilidioksidiveron kiristyksen vaikutuksen olevan maataloudelle seitsemän miljoonaa euroa.
Aiemmin päätetty turpeen vuoden 2015 veron korotus perutaan. Hiilidioksidivero nostaa kivihiilen ja muiden fossiilisten polttoaineiden hintaa.
Energiateollisuus ry:n toimitusjohtajan Juha Naukkarisen mukaan puun, turpeen, maakaasun ja kivihiilen hintasuhteet muuttuvat hieman, mutta eivät merkittävästi.
”Kivihiilen hinta on pudonnut niin alas, ettei tämä välttämättä paljon tilannetta muuta. Nyt mennään kuitenkin oikeaan suuntaan”, Naukkarinen sanoo.
Autoilijan kustannukset kasvavat 250–400 euroa vuodessa kehyspäätösten vuoksi, arvioi Autoliitto.
Liikenteen polttonesteiden veroa kerätään 42 miljoonaa euroa aiempaa enemmän. Yhdessä arvonlisäveron kanssa veron korotus on reilut 52 miljoonaa euroa.
Vielä ei ole tietoa siitä, kuinka korotus kohdennetaan bensiinin ja dieselin kesken. Autoliiton mukaan vero nousee noin yksi–kaksi senttiä litraa kohti.
Henkilö- ja pakettiautojen vuotuista ajoneuvoveroa korotetaan 150 miljoonaa euroa niin, että korkeampaa veroa kannetaan vuoden 2016 alusta. Se tarkoittaa lähes 20 prosentin korotusta nykyiseen.
Työmatkavähennyksen omavastuu nousee 600 eurosta 750 euroon.
Taksien ja muuttotavarana tuotujen autojen autoveroalennuksesta luovutaan.
Taksit saavat nykymallin mukaan 9 600 euroa alennusta autoverosta.
Muuttotavarana tuodun ajoneuvon veronalennuksen määrä on nykyisin enintään 13 450 euroa.
JUHA KAIHLANEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
