Kaasuputkivaurioon liittyvän ankkurin rikkoutuminen on hyvin erikoista, arvioi merikapteeni
KRP:n mukaan kaasuputken vaurion aiheuttajaksi epäillään Hongkongin lipun alla purjehtivaa Newnew Polar Bear -alusta. Winbergin mukaan alueella, jolla kiinalaisalus on kulkenut, on liikennevalvontajärjestelmä, ja tällaiset onnettomuudet pitäis ilmoittaa sinne.
Poliisin kuva Balticconnector-kaasuputken läheltä löytyneestä laivan ankkurista KRP:n, Rajavartiolaitoksen ja Merivoimien yhteisessä tiedotustilaisuudessa. LEHTIKUVA / Handout / Anna Rantanen / KRP.Tavallaan asia selvisi, mutta tavallaan se muuttui vielä kummallisemmaksi. Näin kommentoi merikapteeni, merenkulun lehtorina Aboa Mare -oppilaitoksessa toimiva Magnus Winberg kaasuputkivauriota viranomaisten järjestämän tiedotustilaisuuden jälkeen tiistaina.
Keskusrikospoliisin (KRP) mukaan Balticconnector-kaasuputken vauriopaikasta joidenkin metrien päästä löytyi ankkuri, jonka epäillään aiheuttaneen vaurion.
KRP:n mukaan merenpohjassa kaasuputken vauriopaikalle johtaa leveä raahausjälki ja vauriokohdan jälkeen alkaa kapeampi raahausjälki. Kapea raahausjälki sopii KRP:n mukaan mitoiltaan siihen osaan, jolla ankkuri kiinnittyy ketjuunsa.
”Ankkurin niin sanottu varsi on katkennut aika alhaalta. Ankkurin varsi on jäänyt kiinni ketjuun ja laahannut kapeampaa jälkeä merenpohjaa pitkin”, Winberg selittää STT:lle.
Lisäksi ankkurista puuttuu KRP:n mukaan toinen piikki.
”Pidän hyvin erikoisena, että ankkuri on mennyt rikki. Vaikka se siellä roikkuu, pomppii ja laahaa, niin kyllä siinä minun järkeni mukaan ketju katkeaa ennen kuin itse ankkuri hajoaa. Mutta näin siinä nyt on käynyt.”
Winbergiä ihmetyttää, miten vahingossa pudonnut ankkuri olisi voinut jäädä huomaamatta.
Winberg kuvaa "mystiseksi" tilannetta, jossa ankkuri putoaisi vahingossa. Hänen mukaansa ankkuri on merellä yleensä kiinnitetty kolminkertaisella varmistuksella.
”Jos ankkuri on laskettu tai pudonnut vahingossa, eivät varmistukset ole silloin olleet paikallaan. Se on ollut ainoastaan jarrulla kiinni. Jotta ankkuri voi laskeutua, jarru täytyy aukaista tai se on hajonnut ja ankkuri pudonnut.”
”Toisaalta, jos jarru ei ole pitämässä ankkuria paikallaan, lähtisi ankkurin kettinki juurineen irti. Kettingin loppupää ei ole kovin vahvasti kiinni laivassa. Se on tehty niin juuri sitä varten, jos vahinko kävisi.”
Lisäksi Winbergiä ihmetyttää, miten vahingossa pudonnut ankkuri olisi voinut jäädä huomaamatta. KRP:n mukaan nyt kyseessä ollut ankkuri on kooltaan 2,5 x 2,5 x 1 metriä ja painaa kuusi tonnia.
”Jos sellainen ankkuri raahautuu perässä, se jarruttaa laivan kulkunopeutta. Ankkuripelin kolina ja pauke myös tärisyttää koko laivaa, jos ankkuri lähtee vahingossa.”
KRP:n mukaan kaasuputken vaurion aiheuttajaksi epäillään Hongkongin lipun alla purjehtivaa Newnew Polar Bear -alusta. Winbergin mukaan sillä alueella, missä kiinalaisalus on kulkenut, on liikennevalvontajärjestelmä.
”Jos tapahtuu tällainen onnettomuus, pitää se ilmoittaa sinne liikennevalvontakeskukseen. Kyllä ne (aluksen miehistö) ovat viimeistään satamaan tullessa huomanneet, että ankkuri puuttuu.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


