Hallitus perustaa uuden yhtiön suurten raideliikenneinvestointien edistämiseksi – lisävauhtia Turun tunnin junaan ja pohjoisen yhteyksiin
Valtio siirtöö yhtiön taseeseen osakkeita 100 miljoonan euron arvosta.
Uuden yhtiön työnimi on Oy Suomen Rata Ab. Kuvassa Helsingin Pasilan ratapiha. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI Kuva: Jussi NukariHallitus perustaa rautatietoimialan kehittämiseksi ja suurten raideliikenneinvestointien edistämiseksi valtion kokonaan omistaman osakeyhtiön. Yhtiön työnimi on Oy Suomen Rata Ab.
Valtio siirtää Oy Suomen Rata Ab:n taseeseen yhteensä 100 miljoonan euron arvosta omistamiaan osakkeita.
Uusi yhtiö muodostaa konsernin, johon kuuluvat hankeyhtiöt Suomi-rata ja Turun tunnin juna sekä kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö ja Rail Baltica -yhtiö.
Hankeyhtiöiden avulla edistetään Helsingistä pohjoiseen suuntautuvia raideyhteyksiä sekä Helsingin ja Turun yhteysvälejä.
Hankeyhtiö Suomi-rataa pääomitetaan 16 miljoonalla eurolla ja hankeyhtiö Turun tunnin junaa 10 miljoonalla eurolla. Kalustoyhtiötä pääomitetaan 71 miljoonalla eurolla ja Rail Baltica -yhtiötä 2 miljoonalla eurolla.
Hankeyhtiöiden perustamisvaiheessa enemmistöomistus on valtiolla, mutta yhtiöihin tulee omistajiksi valtion lisäksi myös muita hankkeesta hyötyviä julkisyhteisöjä tai julkisesti omistettuja yhteisöjä.
"On selvää, että budjettirahoituksella ei kyetä toteuttamaan suuria, välttämättömiä raideinvestointeja ja tämän takia tarvitsemme uusia rahoituskeinoja", liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo.
Hallituksen mukaan suurten investointihankkeiden ja hankeyhtiöiden etenemisen edellytyksenä on raiteilla tapahtuvan liikenteen kilpailuttaminen.
Helsingistä pohjoiseen suuntautuvaa päärataa eli Suomi-rataa on tarkoitus kehittää toteuttamalla Helsinki-Vantaan lentokentälle vievä Lentorata sekä lentokentän ja Tampereen välinen ratakäytävä. Hankkeiden kokonaiskustannukset ovat alustavien arvioiden mukaan noin 5,5 miljardia euroa ja ennustettu matkustajamäärä on 6,5 miljoonaa matkaa vuodessa.
Helsinki-Turku-yhteysväliä on tarkoitus kehittää Espoon kaupunkirataa, Espoo-Salo-oikorataa, Salo-Turku-väliä ja Turun ratapihoja koskevilla hankkeilla. Hankkeiden kokonaiskustannukset ovat alustavien arvioiden mukaan noin kaksi miljardia euroa. Ennustettu matkustajamäärä on 1,6 miljoonaa matkaa vuodessa.
Jatkossa hankeyhtiömallia on tarkoitus hyödyntää myös Helsingistä itään suuntautuvan ratayhteyden nopeuttamisessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
