
Vaihtolavat päällekkäin ja toinen alta pois – Uudenlainen vaihtolavasysteemi helpottaa työmaan arkea
Deleten kehittämä lavajärjestelijä kolminkertaistaa lavakentän kapasiteetin
Kun työmaalla oleva kuormalava on täyttynyt, se tullaan vaihtamaan tyhjään lavaan. Tyhjä lava siirretään autosta täyden lavan päälle. Kuva: Jaana Kankaanpää
Tyhjä lava vapautuu lukituksesta ja alla olevan täyden lavan pääsee ajamaan pois tyhjän alta. Kuva: Jaana Kankaanpää
Tämän jälkeen alempana olevaa täyttä lavaa aletaan nostaa etureunasta, jolloin päällä oleva tyhjä lava liukuu taaksepäin niin pitkään, että se pysähtyy jarrutyynyihin. Kuva: Jaana KankaanpääSuomalainen ympäristöpalveluyritys Delete on kehittänyt uuden rakennus- ja purkutyömaiden toimintaa tehostavan lavajärjestelijän. Sen avulla työmaalla oleva täysi vaihtolava voidaan korvata tyhjällä lavalla samalla, kun täysi lava nostetaan auton kuljetettavaksi.
Lavajärjestelijän ansioista sama auto pystyy siirtämään samanaikaisesti sekä tyhjää että täyttä lavaa.
Yllä oleva kuvasarja havainnollistaa järjestelmän toimintaa. Muut kuvat saat näkyviin klikkaamalla kuvan oikeassa reunassa olevaa nuolta.
Järjestelmä mahdollistaa myös lavojen varastoinnin helposti päällekkäin. Lavoja voidaan työmaalla pinota kolme päällekkäin. Näin lavojen säilyttämiseen tarvittava lavakenttä saadaan tehokkaampaan käyttöön ja tilantarve vähenee.
Tällä on yhtiön mukaan merkitystä erityisesti purkutyömailla mutta myös rakennustyömailla, joilla tilanahtaus on niin ikään tyypillinen ongelma.
"Järjestelmä parantaa työmaalogistiikkaa ja pienentää päästöjä kuljetusten vähenemisen myötä", kertoo lavakeksinnön on tehnyt toimialapäällikkö Tommi Leppiaho Deletestä.
Työmaiden ahtautta helpottaa sekin, että lavojen lavajärjestelijän ansiosta lavoja pystytään vaihtamaan nykyistä helpommin nopealla syklillä. Näin niitä tarvitaan työmaalla samanaikaisesti vain yksi kullekin materiaalilajille.
Ahtaimmatkaan työmaat eivät joudu olemaan ilman tyhjää lavaa missään vaiheessa, Leppiaho huomauttaa.
Myös työmaalla liikkuvien ajoneuvojen määrä vähenee käytännössä puoleen, mikä osaltaan parantaa työmaan turvallisuutta.
Leppiaho nostaa keksintönsä tärkeimmäksi hyödyksi ympäristöystävällisyyden. Hänen mukaansa lavajärjestelijä voi vähentää työmaalogistiikasta aiheutuvia päästöjä jopa puolella nykyisestä.
Arvio perustuu siihen, että paljon tilavuutta vaativaa jätettä pystytään lavajärjestelijän ansiosta kuljettamaan yhdellä kuljetuksella jopa tuplamäärä nykyiseen verrattuna, painon sallimissa rahoissa.
"Luonnollisesti tämä vaikuttaa myös kuluneen polttoaineen määrään, kun kilometrit vähenevät."
Lavajärjestelijä soveltuu käytettäväksi standardilavojen kanssa eikä se vaadi muutoksia nykyiseen kuljetuskalustoon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


