Yrittäjät: Mansikkaa myydään liian halvalla – Tämä olisi oikea hinta mansikkalaatikolle
Marjatilayrittäjä Kati Kolari kertoo elävänsä kesän edellisen vuoden säästöillä tai lainarahalla, sillä kesän tili tulee vasta loppusyksyllä.Leppävirralla sijaitsevan Karvonmaan marjatilan yrittäjä Kati Kolari on huolissaan mansikan hinnasta, joka on liian alhainen kustannuksiin nähden.
Mansikanviljelijät kamppailevat halvan hinnan lisäksi kallistuneiden energiakustannusten ja työvoimapulan kanssa.
”Yhdistelmä on huono”, Kolari kertoo Yrittäjille.
Karvonmaan tila välittää mansikat paikallisen marjaosuuskunnan kautta. Sieltä on kuulunut viestiä, että kaupat eivät ota kaikkea tarjolla olevaa mansikkaa vastaan.
Kolari myy tilalta viiden kilon mansikkalaatikkoja 35 eurolla. Veroton hinta viljelijälle on 4-5 euroa, josta vähennetään rahtikustannukset ja markkinointimaksut.
”Poimija saa euron kilolta. Siihen kun lisätään lomakorvaukset ja lakisääteiset maksut, paljon ei jää”, kuvaa Kolari yrittäjälle jäävää osuutta.
Hän sanoo, että viime vuonna käteen jäävä osuus oli muutaman euron kilolta.
Tämän vuoden käteen jäävä rahamäärä selviää Kolarille vasta loppukesällä, kun on selvillä, mihin hintaan osuuskunta saa marjat myytyä. Viljelijä saa tilinsä loppusyksyllä.
Kolari kertoo elävänsä kesän edellisen vuoden säästöillä tai lainarahalla.
Hedelmä- ja marjanviljelijäliiton puheenjohtaja Tarja Matomäki sanoo, että viiden kilon laatikon hinta pitäisi olla kaupassa vähintään 40 euroa, jotta viljelijä saa pääomakustannuksensa takaisin.
Viime talvena tehdyn selvityksen perusteella viljelijän saaman arvonlisäverottoman omakustannehinnan pitäisi olla yli seitsemän euroa kilolta, jotta viljelijä saa pääomakustannuksensa takaisin. Viljelijöiden kustannukset ovat nousseet kuitenkin selvästi talvesta.
Matomäki näkee myös tiedottamisen tuovan haasteita mansikan myyntiin.
”Sesonki uutisoidaan yhdessä hetkessä. Suomi on iso maa ja lounaassa mansikan pääsato on usein ohitse silloin, kun Suonenjoen alue vasta antaa marjaa täysillä. Siinä on haaste tiedottamisen kanssa, miten saadaan ihmiset oikeaan aikaan liikkeelle ostamaan helposti pilaantuvaa tuotetta”, hän kuvaa oikeanlaisen tiedottamisen haastetta.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

