Edullinen polttoaine saavalitsemaan kaasuautoilun
Pohjois-Karjalassa esitellään Valtran biokaasutraktorin kokeilumallia. Tehoja mallin N101 traktorissa on 110 hevosvoimaa. Valtra Kuva: Viestilehtien arkistoJOENSUU (MT)
Sekä kiinnostus että tietämättömyys kaasuautoilua kohtaan on suurta.
Parhaiten kiinnostuksen kaasuautoilua kohtaan herättää polttoaineen edullinen hinta, todettiin Liikennebiokaasu ja Suomi 2012 -konferenssin loppukeskustelussa maanantaina Joensuussa.
Tällä hetkellä biokaasu maksaa noin 1,44 euroa kilo ja maakaasu 1,32 euroa kilo. Biokaasun vertailulitrahinta 95 oktaaniseen bensiiniin on noin 0,92 euroa litralta ja maakaasun 0,85 euroa litralta.
”Myös bio- ja maakaasun käytön ympäristöhyödyistä, kuten hiukkaspäästöttömyydestä, pitää muistaa puhua enemmän”, totesi Sarlin Oy:n Mikael Lappalainen omassa puheenvuorossaan.
Tämän vuoden huhtikuussa Suomessa oli kaupallisessa toiminnassa 17 julkista metaanitankkauspaikkaa. Pelkästään biokaasua tarjoavia asemia oli kaksi.
Euroopassa maa- ja biokaasua voi tankata yli 4 000 asemalta.
”Suomi on laajasti asuttu maa ja yksityisautoilua tarvitaan. Myös kaasuputkiverkoston ulkopuoliselle Suomelle pitää tarjota mahdollisuus tankata kaasuautonsa”, totesi Suomen Lähikaasun Esa Salokorpi.
Gasum Oy:n kaasuverkko kattaa noin puolet suomalaisista. Yrityksen uusin 15. asema perustetaan Imatralle.
Suomen Lähikaasu on tulossa markkinoille alueilla, missä ei ole kaasuputkiverkostoa. Ensimmäiset biokaasun tankkausasemat avataan kesäkuussa.
”Markkinoiden uskottavuus paranee toimijamäärän kasvaessa. Me emme pysty rakentamaan laajaa tankkausasemaverkostoa yksin riittävän nopeasti”, kommentoi Gasum Oy:n Jussi Vainikka.
Suomen Lähikaasun Salokorpi ennustaa, että tulevaisuudessa suomalaisen maatalouden kannattavuus perustuu paljon energiabisnekseen.
”Vaikuttamisen paikka on liikenneministeriön tulevaisuuden käyttövoimat liikenteessä -työryhmä. Siellä määritellään millä käyttövoimalla tulevaisuuden Suomessa kuljetaan, kuinka laajassa mittakaavassa ja millaisella aikataululla.”
Suomen Biokaasuyhdistyksen puheenjohtaja ja Pohjois-Karjalan biokaasuverkoston kehityshankkeen projektipäällikkö Ari Lampinen on työryhmän jäsen.
”Raakaöljyllä on ryhmässä vahva edustus. Biokaasua kohtaan asenne on väheksyvä, eikä sen potentiaalia nähdä”, Lampinen sanoo.
SARI PENTTINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
