Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Vuosi ammattivalmentajana: ”Päivääkään en ole katunut”

    Matti Matinlauri vaihtoi merimoottorit kauramoottoreihin.
    Matti Matinlauri viimeisteli Västerbo Pursea kotiradan lauantain lähtöön. "Ajogramaani on ihan ykkösvaruste. Sen avulla saa hevosen käyttämään takaosaansa paremmin.”
    Matti Matinlauri viimeisteli Västerbo Pursea kotiradan lauantain lähtöön. "Ajogramaani on ihan ykkösvaruste. Sen avulla saa hevosen käyttämään takaosaansa paremmin.” Kuva: Antti Savolainen
    Matti Matinlauri ruokkii hevoset laihialaisen Hannu Hietasen heinillä, ja lisäksi ne saavat Krafftin täydennysrehuja ja nurmolaista kauraa.
    Matti Matinlauri ruokkii hevoset laihialaisen Hannu Hietasen heinillä, ja lisäksi ne saavat Krafftin täydennysrehuja ja nurmolaista kauraa. Kuva: Antti Savolainen
    ”Olen miettinyt, pitäisikö sunnuntai­ravit rajata harrastajille ja nuorille ohjastajille. Pyhä on monella ammattitallilla henkilökunnan ainut vapaapäivä”, Matinlauri tuumii.
    ”Olen miettinyt, pitäisikö sunnuntai­ravit rajata harrastajille ja nuorille ohjastajille. Pyhä on monella ammattitallilla henkilökunnan ainut vapaapäivä”, Matinlauri tuumii. Kuva: Antti Savolainen

    Matti Matinlauri, 44, toteutti haaveensa ja aloitti täysipäiväisenä ravivalmentaja reilu vuosi sitten.

    Hänellä on oma 12-paikkainen talli Seinäjoen raviradan läheisyydessä. Lähiaikoina osaaminen “virallistetaan” myös ammattivalmentajalisenssillä.

    ”Olin 13 vuotta Vaasassa Wärtsilällä tekemässä laivanmoottoreita. Siellä tuli yt-neuvottelut ja ilmoittauduin vapaaehtoiseksi lähtijäksi. Wärtsilä tuki hienosti yrityksen perustamisessa. Ostin tämän tallin ja 2017 tammikuussa alettiin tuoda hevosia tähän ja tehdä samalla remonttia, joka jatkuu edelleen.”

    Matinlauria on ehditty luonnehtia myös hulluksi, koska hän jätti palkkatyön ja alkoi yrittäjäksi tunnetusti vaikealle alalle.

    ”Päivääkään en ole katunut. Tämä on vapaata hommaa ja tässä näkee työnsä tuloksen. Ensimmäisen vuoden tavoitteeksi laitettiin 10 voittoa ja 30 000 euroa rahaa. Voittomäärä tuli täyteen ja rahaa tuli 40 000.”

    Pystymetsästä hän ei ravivalmentajaksi ryhtynyt. Palkkatyön ohella hän valmensi muutamaa hevosta Vaasan radalla yhdeksän vuoden ajan. Lapsuudenkodissa oli sielläkin hevosia.

    ”Tämä on sellainen laji, että kun uskallat kysyä ja ihmiset näkevät, että otat opiksesi, niin he kyllä neuvovat. Oppirahat tietysti maksetaan omasta taskusta.”

    Suurin vaikuttaja Matinlaurin raviuralla on ollut edesmennyt Heikki Miettunen.

    ”Heikin kanssa oltiin hyviä kavereita ja puhuttiin paljon hevosista ja niiden valmentamisesta.”

    ”Minun ja puolisoni hevonen Come As You Are toi Heikille viimeisen voiton ennen hänen äkillistä kuolemaansa. Siitä sitten aloitin lennosta kilpailuttamisen. Aiemmin olin valmentanut vain varsoja, joilla sitten Heikki kilpaili.”

    Ravitalli Matinlaurin valmennettavat ovat enimmäkseen kimppahevosia. Monen porukan puuhamiehenä on Tomi Luoma.

    ”Pitää olla kiitollinen hevosenomistajilleni, Piitu-vaimolle, työntekijälleni Mira Oksakarille sekä minua auttaville kavereilleni. Ilman heitä en olisi ravivalmentaja.”

    Matti Matinlauri valmentaa, kengittää, hoitaa ja ruokkii, mutta ei aja kilpaa. “On minulla auton ajokorttikin, mutta en silti lähde Monacoon ajamaan autolla.”

    ”Pyrin olemaan lojaali kuskeille. Yhden tai kahden ajokerran perusteella ei pidä tehdä ratkaisuja, vaan katsoa kokonaisuutta pidemmältä aikaväliltä.”

    Matinlaurin hevosia ajavat useimmiten Ville Pohjola, Heikki Hietanen ja Olli Koivunen.

    ”Ville ajaa nykyisin kuin Akseli Lahtinen parhaimmillaan, uskaltaa tehdä ratkaisuja ajoissa. Heikillä on Suomen parhaat kädet. Olli on tosi positiivinen ja taitava.”

    ”Palautusaika on tosi lyhyt”

    Matti Matinlaurin tallin kilpahevosten valmennus perustuu vetojen ajamiseen.

    ”Kolmesti viikossa ajetaan 700 metrin vetoja. Vetoja ajetaan neljä kerrallaan ja palautusaika on tosi lyhyt. Jarrukärryistä ajetaan, mutta yleensä jarruja ei käytetä. Vauhdit ovat 1.40–1.45 luokkaa. Muun ajan viikosta hevoset saavat viettää hevosen elämää”, Matinlauri tiivistää.

    Vedot ajetaan Seinäjoen raviradan takana sijaitsevalla suoralla. Jos suora ei ole kunnossa, vedot ajetaan radalla.

    ”Mitä hiljaisemmilla vauhdeilla saa hevoset starttikuntoon, sitä terveempinä ne pysyvät. Kun ne saa starttikuntoon, niin kilpaileminen on siinä vaiheessa parasta treeniä.”

    Matinaluri painottaa, että jokaiseen paikkaan, erilaisiin olosuhteisiin ja hevosmäärään on luotava oma systeeminsä.

    Tekemisessä on aina kehittämisen varaa. Vaasassa hän ajoi radalla kolmea mailin hiittiä.

    ”Tämä nykyinen systeemi on sellainen, että sitä pystytään toteuttamaan olinpa ajamassa minä, Mira tai joku satunnaisempi ajomies.”

    Tallin varsoja ajetaan aluksi määrällisesti enemmän ja kevyemmillä kärryillä. Ennen varsinaiseen vetoharjoitteluun siirtymistä niillä ajetaan radalla mailin hiittejä.

    ”Tavoite on, että kun varsat alkavat kääntyä kolmevuotiaiksi, niillä aletaan ajaa vetoja samaan tapaan kuin muillakin kilpahevosilla.”