Muistatko nämä vanhat kunnon pelit? Tarvitset pelaamiseen vain kynän ja paperia - Ihmiset & kulttuuri - Maaseudun Tulevaisuus
Ihmiset & kulttuuri

Muistatko nämä vanhat kunnon pelit? Tarvitset pelaamiseen vain kynän ja paperia

Näiden pelien pelaamiseen tarvitaan vain ruutupaperia ja kynä.
Stiina Hovi
Laivanupotuksessa arvuutellaan vastustajan alusten sijaintia.

Pitkät pyhät ja eristys koettelevat hermoja. Netflix on selattu ja tietokone kyllästyttää. Ristinollan lisäksi on muitakin vanhoja, yksinkertaisia pelejä, joiden parissa ajan saa mukavasti kulumaan. Ja mikä parasta, näissä oppii paremmaksi taktikoijaksi koko ajan!

Laivanupotus

Kaksi pelaajaa koettaa arvata toistensa laivojen sijainnin ruudukossa ja siten upottaa ne.

Molemmat piirtävät kaksi 10x10 ruudun ruudukkoa, joista toiseen merkitään omat laivat ja toiseen arvaukset vastustajan laivojen sijainnista. Ruudukon vaakarivit on numeroitu 1–10 ja pystyrivit kirjaimin A:sta J:hin.

Kumpikin sijoittaa laivansa ruudukon alueelle vaakatasoon tai pystyyn siten, että ne eivät kosketa toisiaan kuin korkeintaan kulmista.

Laivojen koot ja määrät:

4 kpl sukellusvene, koko 1 ruutu

3 kpl hävittäjä, koko 2 ruutua

2 kpl risteilijä, koko 3 ruutua

1 kpl lentotukialus, koko 4 ruutua

1 kpl lentotukialus, koko 5 ruutua

Paperia pidetään niin, ettei vastapelaaja näe sitä. Vuorotellen pelaajat kysyvät toisiltaan eri ruutuja (esim. A-7, G-6, B-4), ja koettavat löytää vastustajan laivat. Vastapelaajan on kerrottava osumat. Kysyjä saa jatkaa kysymistä niin kauan kuin osumia tulee. Jos laiva löytyy kokonaan, vastapelaajan on kerrottava aluksen uponneen.

Voittaja saa upotettua ensin kaikki vastapelaajan alukset.

Mökki

Kaksi tai useampi pelaajaa. Mökissä pyritään valtaamaan ruudukon ruutuja itselle.

Piirtäkää ruutupaperille reilun kokoinen neliö, esim. 10x10 ruutua tai isompi.

Ensimmäinen aloittaa piirtämällä viivan yhden ruudun yhdelle sivulle. Kukin pelaaja piirtää vuorollaan yhden viivan kerrallaan. Jos ruudussa on kolme viivaa piirretty, saa neljännen viivan piirtäjä merkitä valmiin neliön itselleen (nimikirjaimella, ruksilla, tms.). Valmiin "mökin" piirtänyt saa jatkaa piirtämällä vielä yhden viivan. Jos siitäkin syntyy mökki, vuoro jatkuu.

Alkuun peli on hidas, mutta loppua kohden tila hupenee, ja on vaikea välttää mökkitilanteiden tarjoamista vastapelaajan pussiin.

Pelin lopuksi lasketaan kunkin saamat mökit, eniten saanut voittaa.

Huom. myös pelialueen rajat toimivat mökkien seininä.

Stiina Hovi
Mökkipelissä koetetaan vallata ruutuja itselle.

Hirsipuu

Hirsipuussa arvataan sanoja kahden tai useamman pelaajan voimin.

Piirtäjä keksii mahdollisimman vaikean sanan, ja merkitsee paperille sen kirjainten määrää osoittavan määrän viivoja.

Arvaaja ehdottaa kirjaimia, jotka mahdollisesti sanassa esiintyvät. Jos arvaus menee oikein, piirtäjä merkitsee kirjaimet oikeille paikoilleen.

Jos arvaaja ehdottaa kirjainta, joka ei sanassa esiinny, piirtäjä piirtää palasen hirsipuuta.

Peli päättyy, kun arvaaja arvaa sanan oikein tai jos piirtäjä saa hirsipuukuvion valmiiksi sitä ennen.

Hirsipuukuviossa piirretään yleensä kumpu, jonka päällä on hirsipuu ja siinä roikkuu tikku-ukko. Voitte ennen peliä sopia, missä tahdissa kuva piirretään, esim. piirretäänkö tikku-ukon raajat yksi kerrallaan, jne.

Stiina Hovi
Hirsipuussa arvataan vaikeita sanoja. Hirsipuun malli vaihtelee piirtäjästä ja säännöistä riippuen.

Kuka minä olen?

Kaksi tai useampi pelaajaa. Pelissä pelaajat kirjoittavat paperilapulle hahmon tai ihmisen nimen (esim. muumien Mörkö, Donald Trump, Jari Litmanen) sekä hahmon lapulle kirjoittaneen henkilön nimikirjaimen sulkuihin. Sen jälkeen kukin nostaa yhden lapun otsalleen katsomatta, mitä siinä lukee. Jos joku nostaa itse kirjoittamansa hahmon, muut pelaajat pyytävät häntä vaihtamaan lappua. Sitten alkaa arvuuttelu.

Kisaajat saavat omalla vuorollaan kysyä vuorotellen yhden kysymyksen, johon muut voivat vastata vain kyllä tai ei. Esimerkiksi: Olenko fiktiivinen hahmo? Olenko muusikko? Olenko kuollut?

Tätä jatketaan niin kauan, kunnes joku arvaa oman hahmonsa.

Stiina Hovi
Kuka minä olen -pelissä arvuutellaan kysymyksin, kenen nimi lapussa lukee. Kissa arvasi heti.

Numeroruudukko

Yksi tai useampi pelaaja. Pelissä sijoitetaan numeroita ruudukkoon siten, että numeroiden väliin on pysty- ja vaakariveillä jäätävä vähintään 2 tyhjää ruutua ja vinottain 1 tyhjä ruutu.

Piirretään reilun kokoinen ruudukko, vähintään 10x10 ruutua. Mitä isompi ruudukko, sen kauemmin peli kestää.

Ensimmäinen pelaaja kirjoittaa numeron 1 valitsemaansa ruutuun. Seuraava numeron 2 ja niin edelleen. Numeroiden välisen tyhjän tilan on toteuduttava.

Se, joka löytää numerolleen viimeisen sopivan paikan, voittaa.

Kokeilkaa, miten pitkälle pääsette numeroissa. Peliä voi pelata myös yksin.

Stiina Hovi
Numeroruudukkoon laitetaan numeroita siten, että jokaisen väliin jää vähintään 2 vaaka- tai pystyruutua tai 1 vinoruutu.

Lue lisää

Google: Puistojen käyttö lisääntynyt huomattavasti, kaupoille tai vapaa-ajan rientoihin ei lähdetä entiseen malliin

Eläkeläiset kehottavat kesällä eläkkeelle jääviä nauttimaan elämästä: "Jäätelöä, pyöräilyä ja kahvit jossain aurinkoisella terassilla"

Pitää keskittyä korjaamaan syitä

Pariskunta keksi hauskan tavan tuoda eri-ikäiset yhteen joka viikko