Ihmiset & kulttuuri

Muistatko Eräjorman, Farmin ja Kiihdytyspelin? Tony Rasmuksen perustaman Siillisoftwaren suomipeliklassikot olivat aikaansa edellä

Tony Rasmuksen laatimat maaseutuaiheiset tietokonepelit keräsivät suosiota vuosituhannen alkupuolella.
Paivi Karjalainen
Hittipelejä tehtailleen Siilisoftwaren Tony Rasmus viettää vapaa-aikansa nykyisin mieluummin perheensä ja kiihdytysautojen parissa. Täysin hän ei sulje pois sitä, että Siilisoftware julkaisisi tulevaisuudessa uusia pelejä. ”Jos käy joskus niin, että lopetan päivätyöt Elisalla ja olisi sitä aikaa, niin voisi sitä vielä jonkin tiimin kerätä kasaan.”

Nyt otti ohraleipä: kananmunien kurssi on romahtanut, navetan hygienia ei ole toivotulla tasolla ja talvi on tulossa. Villasta saisi hyvin rahaa, mutta koska lompakko ammottaa tyhjyyttään, ei lampaisiin ole mahdollista investoida.

Konkurssi taitaa siintää vääjäämättömästi horisontissa. Onneksi tällä kertaa konkka iskee vain Siilisoftwaren Farmi-tietokonepelissä.

Internetin yleistyminen suomalaisissa kotitalouksissa vuosituhannen alkupuolella siivitti digitaalisesti ladattavien pelien suosiota tietokonepelaajien keskuudessa.

Etenkin ilmaiseksi jaetut freeware-pelit kelpasivat kaltaisilleni 90-luvun alussa syntyneille nuorille pelaajille. Kun nykyisen kaltaisia verkkokauppapaikkoja ei vielä ollut laajalti käytettävissä, olivat freeware-pelit helppo, halpa ja suhteellisen turvallinen tapa löytää uutta pelattavaa.

Suomessa tunnetuimpien freeware-pelien joukkoon nousivat Siilisoftwaren tuotokset. Maatilan pyörittämistä simuloiva Farmi, kalastuspeli Eräjorma ja kiihdytysautoilun saloja avaava Kiihdytyspeli ovat tuttuja nimiä monille Suomipelien ystäville. Siilisoftwaren taustalta löytyy Kokkolassa asuva Tony Rasmus.

Rasmuksen ohjelmointiura alkoi ensimmäisen merkittävän kotitietokoneen, Commodore 64:n ohjaksissa.

”Sen mukana tuli BASIC-kirja, jossa neuvottiin ohjelmoinnin alkeita. Siitä se oikeastaan lähti.”

Ensimmäinen Rasmuksen laatima ”oikea” peli oli Farmi. 90-luvun alkupuolella valmistuneessa pelissä pelaajan vastuulle isketään suomalainen maatila. Pelaajan pitää pelissä päättää, mitä maataloustuotteita hän alkaa valmistaa. Onnettomuudet tai vaikkapa raaka-aineiden hinnan romahtaminen heittävät kapuloita liiketoiminnan rattaisiin.

Aluksi Rasmus ohjelmoi pelejä vain oman lähipiirinsä käyttöön. Kavereilta saatu hyvä palaute rohkaisi kuitenkin häntä tekemään yhä isompia ja monimutkaisempia pelejä. Commondoresta siirryttiin hiljalleen Windowsin käyttöjärjestelmiin ja BASIC-ohjelmointi kieli vaihtui Visual Basickiin.

Lopullisesti pankin räjäytti kalastuspeli Eräjorman jatko-osa Eräjorma 2 – Siimat sotkussa. Peli nousi suomalaisten pelaajien keskuudessa laajaan suosioon.

”Sitä ihmeteltiin Suomipelit.fi-sivustolla, miten ihmeessä vuodesta toiseen Kiihdytyspeli ja Eräjorma 2 voivat olla lataustilastojen kärjessä.”

Rasmus arvelee, että yksi syy Siilisoftwaren pelien suosiolle oli niiden syvyys ja uudelleenpeluuarvo. Pelejä kehitettiin aktiivisesti pelaajilta saadun palautteen perusteella.

Freeware-pelien lisäksi Rasmus on kokeillut siipiään myös kaupallisella puolella. Vuonna 2005 hän siirtyi töihin pelejä tekevään ohjelmointiyritykseen.

”Siellä tehtiin mobiilipeliversiot Kiihdytyspelistä ja ensimmäisestä Eräjormasta. Lisäksi tehtiin vielä Eräjorma Pilkki, joka oli hyvin samanlainen kuin Eräjorma, mutta talvimaisemissa.”

Tällä kertaa Rasmus oli kuitenkin aikaansa edellä. Mobiilipelien myyminen ei ollut vuosituhannen alkupuolella yhtä helppoa kuin nykyisin.

”Silloin ei vielä ollut Google Playn -kaltaisia kauppapaikkoja. Sen sijaan lehdistä löytyi mainoksia, joiden kautta esimerkiksi Kiihdytyspelin pystyi tilaamaan.”

Rasmuksen mobiilipelien myyntimäärät jäivätkin lopulta melko vähäisiksi. Tämä on jäänyt jossakin määrin harmittamaan.

”Viisi vuotta myöhemmin, kun pelit olisi saanut vaikkapa juuri Googlen kauppapaikalle, niin menestystä olisi voinut tulla jonkin verran.”

Rasmus työskenteli ohjelmointiyrityksessä muutaman vuoden, jonka jälkeen hän siirtyi töihin Elisalle. Sittemmin pelien parissa on tullut vietettyä huomattavasti vähemmän aikaa.

”Kun olet kahdeksan tuntia töissä tietokoneella, niin ei sitä jaksa enää töistä päästyään istua pari tuntia lisää.”

Tietokonepelienkin maailmassa koukkuun tarttuu usein vain särki. Kuva Tony Rasmuksen Eräjorma 2 -pelistä.
Lue lisää

Kommentti: Vuoden odotetuin tietokonepeli Cyberpunk 2077 on kuin vuosi 2020 itse

Suosittuun maatalouspeliin otettiin mukaan maatiloilla tehtävä ympäristötyö – EU:n tukeman pelin on tarkoitus lähentää maanviljelyä ja muuta yhteiskuntaa

Maataloudestakin tuli e-urheilulaji – suosittu simulaattoripeli saa kilpasarjan, jossa jaossa on 250 000 euroa palkintorahaa

Peliasiantuntija uskoo Suomen mahdollisuuksiin hyötypelien markkinoilla