Ihmiset & kulttuuri

Pienten oppilaiden pyöräily kouluun on kielletty – pyöräilyjärjestöt kannustavat pyöräilyyn ja pitävät autolla viemistä vaarallisena karhunpalveluksena

Järjestöt ehdottavat pyöräilytaitojen harjoittelun ja liikennesääntöihin tutustumisen sisällyttämistä pienten koululaisten opetusohjelmaan.
Jaana Kankaanpää
Pyöräilyjärjestöjen mielestä huoltajan vastuulla on arvioida lapsen valmius pyörällä liikkumiseen ja suunnitella turvallisin reitti kodin ja koulun välille.

Pyöräilyjärjestöt eivät niele alakoululaisten pyöräilyrajoituksia. Monissa kouluissa eka- ja tokaluokkalaisilta on kielletty pyöräily kouluun turvallisuussyistä.

"Rajoitusten asettamisen sijaan koulujen tulee kannustaa pyöräilyyn, opettaa pyöräilytaitoja ja liikennesääntöjä sekä vahvistaa ja tukea aktiivisen arkiliikkumisen kulttuuria", Pyöräliitto ja Pyöräilykuntien verkosto kirjoittavat tiedotteessaan.

Järjestöt painottavat, että vaikka käytäntö on vakiintunut ja valtakunnallinen, juridisesti pienten koululaisten pyöräilyä ei voi kielloilla rajoittaa, vaan kyseessä on suositus: koulumatkan kulkutavasta päättää aina koululaisen huoltaja.

“Kielto tai suositus, yhtä kaikki. Käytännöllä rajoitetaan pienempien koululaisten koulumatkapyöräilyä, mikä ei ole koulun tehtävä eikä edes koululaisten edun mukaista, päinvastoin”, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Vellu Taskila huomauttaa.

Kun koulumatkapyöräilyä rajoitetaan, huolta kannetaan yleensä lasten pyöräily- ja liikennetaidoista tai haastavasta liikenneympäristöstä. Vaikka molemmat huolenaiheet voivat olla aiheellisia, pyöräilyjärjestöjen mielestä rajoitusten sijaan koulujen tulee etsiä ratkaisuja ja vahvistaa kulttuuria, joka kasvattaa aktiiviseen, itsenäiseen arjessa liikkumiseen.

“Pyöräilykielteinen, pyöräilyä rajoittava kulttuuri kouluissa on täysin järjenvastainen, etenkin kun tiedetään, että terveellisen ja turvallisen arkiliikkumisen tavat omaksutaan juuri tässä iässä. Lapsilla on oikeus pyöräillä ja meidän vanhempien, koulujen ja kaupunkien velvollisuus on tehdä siitä turvallista”, Taskila korostaa.

"Enimmillään 30 km/h nopeusrajoitukset sekä autoliikenteen nopeuksia tosiasiallisesti rauhoittavat kavennukset, hidasteet ja korotetut suojatiet tulisi saada kaikkien koulujen lähikaduille”, toteaa Pyöräilykuntien verkoston kehittämispäällikkö ja Fiksusti kouluun -ohjelman asiantuntija Sanna Ojajärvi.

Järjestöt ehdottavat pyöräilytaitojen harjoittelun ja liikennesääntöihin tutustumisen sisällyttämistä pienten koululaisten opetusohjelmaan.

"Huoltajan vastuulla on puolestaan arvioida oman lapsen valmius pyörällä liikkumiseen ja suunnitella turvallisin reitti kodin ja koulun välille", tiedotteessa todetaan.

Saattoliikenne ja koulun läheisyydessä olevat autot muodostavat tilastojen mukaan koulumatkapyöräilijöille suurimman turvallisuusriskin.

“Jos jotakin on syytä rajoittaa, se on moottoriajoneuvoliikenne koulun lähiympäristössä, ja tässä avainasemassa ovat koululaisten vanhemmat: turha autokyydittely kouluun on karhunpalvelus omalle lapselle ja riski toisille”, Pyöräliiton Taskila muistuttaa.

"Fiksusti kouluun -ohjelma on yhdessä kuntien ja koulujen kanssa hakenut ratkaisuja saattoliikenteen vähentämiseksi ja siirtämiseksi pois koulun pihan välittömästä läheisyydestä. Ratkaisu lisää myös koulun piha-alueen viihtyisyyttä ja parantaa ilmanlaatua", Ojajärvi komppaa.

Lue lisää

Yle uutiset: Polkupyörän ja pakettiauton törmäyksessä menehtyi Porissa keskiviikkona 28-vuotias nainen

Diabeetikkokin voi paeta kuolemaa pyöräillen, kertoo kymmenessä maassa tehty tutkimus

Brysselin ja Suomen väliä sahaamaan tottunut Simo Tiainen pyöräilee maalaismaisemissa – agronomi ei pääse irti kasvustojen tarkkailusta

Jaakko Hänninen on kovissa olosuhteissa menestyvä maantiepyöräilijä, mutta sydän vetää yhä kotitilalle Ruokolahdelle – "Suomalaista maaseutua ei pysty täällä edes selittämään"