Autokauppaketju selvitti suomalaisten mielestä eniten auton hankintapäätökseen vaikuttavat lisävarusteet – yksi lisävaruste nousi selkeästi muiden edelle
Vähiten suomalaisia kiinnostavat lämmitettävä ohjauspyörä, kaistavahti sekä kattoluukku.
Jopa 89 prosenttia kyselyn vastaajista nosti ilmastoinnin keskeiseksi hankintaan vaikuttavaksi kriteeriksi. Kuvituskuva. Kuva: Toni ForssellAutokauppaketju Kamuxin teettämän Suomalaiset autokaupoilla -kyselytutkimuksen mukaan eniten auton hankintapäätökseen vaikuttavat lisävarusteet ovat ilmastointi, vakionopeudensäädin ja vetokoukku.
Kamuxin mukaan tärkeysjärjestys heijastelee vahvasti Suomen olosuhteita ja suomalaista elämäntapaa.
Jopa 89 prosenttia kyselyn vastaajista nosti ilmastoinnin keskeiseksi hankintaan vaikuttavaksi kriteeriksi.
”Suomen neljä vuodenaikaa ja erilaiset sääolosuhteet selittävät ilmastoinnin merkitystä autoilijoille. Ilmastointihan ei vain jäähdytä, vaan puhdistaa ja kuivattaa auton sisäilmaa. Ilmastointi siis tekee ajokokemuksen miellyttävämmäksi niin kesähelteillä, syyssateilla kuin talven pakkashuurussakin”, Kamuxin Suomen maajohtaja Tommi Iiskonmäki sanoo tiedotteessa.
Vakionopeudensäädin taas on oiva apu pitkillä, suorilla ajomatkoilla. Sen avulla on helppo noudattaa nopeusrajoituksia ja saada turhan raskas kaasujalka aisoihin. 61 prosenttia vastaajista nosti vakionopeudensäätimen autohankintaan vaikuttavaksi lisävarusteeksi.
Kolmospaikalle kyselyssä ylsi vetokoukku, jonka vastaajista 43 prosenttia totesi vaikuttavan auton hankintapäätökseen.
”Vetokoukun merkitys suomalaisille ei yllättänyt, sillä sen merkityksestä meillä on paljon kokemuspohjaista tietoa. Omakotitalo on Suomessa tyypillinen asumismuoto ja suomalaiset ovat myös mökkikansaa, mikä tarkoittaa usein tarvetta peräkärrylle ja erilaisille kuljetuksille, esimerkiksi jätehuoltokeskuksiin", Iiskonmäki sanoo.
Maajohtaja muistuttaa, että jälkeenpäin asennettuna vetokoukun hinnaksi voi tulla 600-800 euroa. Kustannukset riippuvat autosta sekä siitä, onko kyseessä kiinteä vai irrotettava vetokoukku.
Kyselyn perusteella vähiten suomalaisia kiinnostavat autoissa kattoluukku, kaistavahti ja lämmitettävä ohjauspyörä. Kattoluukun mainitsi kyselyssä auton hankintaan vaikuttavaksi lisävarusteeksi vain neljä prosenttia vastaajista.
Kamuxin teettämä Suomalaiset autokaupoilla -kyselytutkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 28.1.-2.2.2020. Online-tutkimukseen vastasi 1 000 ajokortinomistajaa, jotka ovat iältään 18‒70-vuotiaita. Otos on kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Lue lisää:
Korona hyydytti uusien autojen kaupan, tilaukset putosivat lähes 80 prosenttia
Lähes joka neljäs käytetty auto vaihtoi viime vuonna omistajaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
