Eräälle traktorille annettiin 1960-luvulla erikoinen tavoite: sillä aiottiin ylittää Englannin kanaali.
Tavoite oli koneelle varsin kunnianhimoinen. Kapeimmillaankin kanaali on 32,3 kilometriä leveä.
County Commercial Cars Ltd:n tekninen johtaja David Tapp alkoi vuonna 1961 suunnitella County Super4 -traktoriin varusteita, joilla voitaisiin korvata yrityksen leveätelaiset suotraktorit. Ajatusta kehitettiin lopulta niin pitkälle, että päätettiin yrittää kelluvan traktorin rakentamista.
Renkaiksi valittiin aikansa kantavimmat Good Yearin 23,1/18 x 26-riisirenkaat, jotka itsessäänkin pystyivät kannattelemaan reilun kolmen tonnin lastin. Umpinaisilla pyörien keskiöillä, joihin levyt saatiin höyrykattiloiden päädyistä, kasvatettiin kantavuutta lähes 700 kilon verran.
Ratkaiseva lisä pinnalla pysymiseen saatiin eteen ja taakse lisätyillä kellukkeilla. Koska suuri osa traktorista tulisi olemaan veden alla, jouduttiin kaikki stefat vaihtamaan kaksipuolisiin, jotka tiivistivät molempiin suuntiin. Kytkinkotelosta tehtiin vedenpitävä ja huohottimiin lisättiin jatkeet.
Kaikki sähkölaitteet riisuttiin, ja käynnistys hoidettiin jousivoimaisella inertia-startilla. Kun perä- ja moottoriöljyn mittatikkuista tehtiin vielä ruuvattavat, ja ilmanputsarin putkeen lisättiin reilu jatke, oli Sea Horse -nimen (merihevonen) saanut traktori valmis uimaan.
Kelluvan Sea Horse -traktorin ominaisuuksia testattiin Hawley-järvellä. David Tapp’in kuljettama traktori kellui, mutta eteneminen vedessä oli hidasta. Vesiliikenteeseen tarkoitetuissa autoissa oli potkuri, mutta Countyn uskottiin liikkuvan siipiratastyyliin pyöriensä avulla. Sillä kertaa koe keskeytettiin, mutta David Tapp huomasi peruuttaessaan, että pakilla vauhti oli kokonaan toista luokkaa - rivoitus toimi tehokkaammin takaperin.
Tämän havainnon perusteella kummankin puolen pyörät vaihdettiin keskenään, jonka jälkeen County alkoi vedessä pärjätä rivakallekin soutajalle.
Traktoria pystyi ohjaamaan etupyörillä, mutta kuten maalla myös vedessä ohjausjarruilla käännös tapahtui lähes paikallaan. Vesillelasku toimi tehokkaimmin täydellä vauhdilla, jolloin päästiin hienoon liukuun.
”Merihevosen” testejä seurannut County Commercial Cars Ltd:n myyntipäällikkö esitti ajatuksen Englannin kanaalin ylityksestä, jolla olisi uskomaton mainosarvo. Traktori, joka kulkee vedessä, kulkee kyllä muuallakin. Niinpä County kuskeineen ja apujoukkoineen matkasi 28.7.1963 autolautalla Ranskaan, Cap Grisi Neziin, josta kaikki Englannin kanaalin ylitykset olivat alkaneet.
Lähtö tapahtui varhain aamulla 30.7. Kuskina toimi traktoria jo aiemmin vedessä ohjannut David Tapp. Huoltohenkilökunta lähti mukaan pienellä aluksella, jonka lisäksi edellä kulki myös toinen vaatimattomampi vene, jossa oli merivirrat tunteva, useasti kanaalin ylittänyt kanavauimari.
County pääsi Ranskan rannalta matkaan. Matkaa piti tehdä viitosella, jolloin vauhtia oli reilut 6 km/h. Suurimmalla vaihteella moottori kuormittui liikaa varsinkin isompia aaltoja vastaan seilatessa.
Pääsikö kelluva County perille Englantiin? Entä vaikuttiko mainostemppu traktorin menekkiin?
Lue juttu kokonaisuudessaan Koneviestin nettisivuilta.