Sota-ajan jälkeen Euroopassa heräsi kiinnostus nelivetoisten traktoreiden valmistukseen, vaikka 1960-luvulle asti markkinajohtajat uskoivat takavetoiseen koneeseen. Aluksi takavetoiseen traktoriin lisättiin vetävä etuakseli, mutta koska etuakselit oli suunniteltu lähinnä autoille, eivät traktorit olleet kovin tehokkaita vielä 1950–60-luvulla. Kun traktoriakselien tuotanto vihdoin käynnistettiin, saatiin tehokas ja kestävä neliveto markkinoille.
Fiat oli yksi ensimmäisiä isojen nelivetotraktorien valmistajia 1950-luvun puolivälissä. Ensimmäisiin 25R, OM45R ja 60R -malleihin lisättiin Selenen etuakseli muutossarjoineen. Akselit olivat Liittoutuneiden varastosta ostettujen maastoajoneuvojen etuperiä. Traktoreiden omien akseleiden valmistus aloitettiin 1950-luvun loppupuolella, jolloin esiteltiin myös nelivetomallit 241R sekä 441R. Vuonna 1965 saatiin markkinoille Timantti-sarja, jonka kaikista viidestä mallista esiteltiin myös nelivetoiset DT-versiot. Timantti-sarjan traktorit korvattiin 1960-luvun loppupuolella Nastro d’Oro -malleilla, joiden nelivedot saivat kestävyyttä ja maavaraa lisänneet napavälistykset.
1970-luvun lopulla markkinoille tuli kokonaisia suurtraktorimallistoja. Fiat osallistui tähän kisaan esittelemällä vuoden 1979 lopulla 80-sarjaan kuuluvat Grandi-mallistonsa. 80-sarjan ensimmäiset mallit olivat valmistuneet jo vuonna 1975. Sarja kasvoi kolmen vuoden päästä 580-, 680- sekä 980-malleilla sekä vuonna 1980 aloitettiin valmistaa sarjan suurimpia 1180-, 1280-, 1380-, 1580- ja 1880-malleja. Pariin malliin lisättiin jopa turbo. Näistä turbomalleista tehokkain oli 1880, jossa oli 180-hevosvoimainen 8,1 litran kuutosmoottori ja varustelu kilpailijoiden tasolla. Se olikin yksi aikansa voimakkaimpia eurooppalaisia traktoreita.
Fiat oli 1980-luvun alussa Euroopan markkinajohtaja ja nelivetotraktoreissa läntisten markkinoiden ykkönen. Grandi-Fiatit kasvattivat merkin suosiota, sillä ne soveltuivat Euroopan olosuhteisiin kilpailijoitaan paremmin. Traktoreissa oli mekaaninen voimansiirto, joka oli kokonaan käytettävissä. Lisäksi kiitosta saivat traktoreiden jäähdytys, joka toimi kaikissa sääolosuhteissa. Tehokas 1880-malli möikin erityisen hyvin Euroopassa.
Miten Fiat 1880 DT -malli menestyi Suomen markkinoilla? Entä missä töissä Grandi-Fiateja käytettiin täällä Pohjalassa?
Lue juttu kokonaisuudessaan Koneviestin nettisivuilta!
Sinua saattaa kiinnostaa myös muut Koneviestin Weteraani-sarjan jutut, jotka ovat KV Plus Tilaajille -artikkeleita:
Väkivahva tšekkiläinen Zetor 12045 -traktori tehtiin kolmen valmistajan yhteistyönä
Leyland 285 -traktori tarjosi skottilaista kuutosvoimaa