
Uusi bZ4X tarjoaa enemmän – mutta pitäisikö Toyotan harkita helpompaa nimeä?
Ostajat toivoivat autolle nopeampaa latausta ja pitempää kantamaa, ja sen he saavat.Toyota porhalsi täyssähköautojen maailmaan jälkijunassa bZ4X:llä. Nyt se on pistetty uusiksi asiakkaiden toiveita kuunnellen. Auton oudosta nimestä yhtiö ei kuitenkaan ole luopunut.
Ennen sähköautojen voittokulun alkua Toyota opittiin tuntemaan hybridiautojen edelläkävijänä. Ladattavien auton kanssa yhtiö kuitenkin viivytteli. Se antoi kilpailijoille suosiolla etumatkaa.
Toyotan edustajien mukaan yhtiöllä oli osaamista akuista ja sähkömoottoreista ja ne otettaisiin käyttöön sitten, kun aika on kypsä. Kyse oli siten tarkkaan harkitusta strategiasta.
Odotusta kesti vuoteen 2022, jolloin bZ4X:n myynti alkoi.
”Kasvatamme sähköautojen tarjontaa kysynnän mukaan. Meidän vahvuus on tarjota jokaiselle asiakkaalle sopiva auto”, toteaa Toyotan toimitusjohtaja Koji Sato.
BZ4X kuuluu suurehkojen perhekäyttöön suunniteltujen katumaastureiden luokkaan. Ei ole sattumaa, että sähköautot ovat suosituimpia juuri kyseisessä luokassa. Niiden osuus myynnistä on selvästi yli puolet.
Pienemmissä autoluokissa sähköautot eivät ole lyöneet vastaavasti läpi. Pienten perheautojen luokassa niiden osuus jää noin kymmenekseen.
”Kasvatamme sähköautojen tarjontaa kysynnän mukaan.”
Pitkästä odotuksesta huolimatta bZ4X herätti ihastuksen lisäksi ihmetystä. Se liittyi lähinnä auton rajoitettuihin latausominaisuuksiin.
Toyota on päivittänyt bZ4X:ää matkan varrella paremmin käytettäväksi. Siltä osin paketti saatiin kokoon ja auto puolusti paikkaansa.
Nyt vuorossa on isompi päivitys.
Toyotan mukaan bZ4X:n käyttäjät ovat toivoneet etenkin nopeampaa latausta ja pitempää kantamaa. Sitä he nyt saavat.
Latausnopeutta on kasvatettu akun esilämmitysmahdollisuudella. Se toimii kätevästi kosketusnäytöltä.
Esilämmityksellä akun latausaika 80 prosenttiin onnistuu -10 asteen lämpötilassa puolessa tunnissa. Ennen siihen meni tunti.
Asiointikäyttöön on saatavilla 22 kilowatin latausmahdollisuus.
Akkuja uutuudessa on aiemman 64 kilowattitunnin sijaan tarjolla kaksi. Niistä irtoaa 58 tai 73 kilowattituntia.
Näillä eväillä auton kantama on kasvanut jopa 569 kilometriin wltp-mittaustavalla.
Auton käyttäjän ja käytetyn auton ostajan kannalta mainio ominaisuus on, että auton näytöltä voi tarkistaa akun kunnon. Se kertoo, paljonko akun kapasiteetista on jäljellä.
Toyota tavoittelee bZ4X:llä laajaa ostajakuntaa. Etuvetoisen ja pieniakkuisen mallin lähtöhinta on painettu alle 40 000 euroon, mikä houkuttelee omat ostajansa.
Paremmin varusteltu nelivetomalli taas kiinnostanee yritysautoilijoita. Myöhemmin malliston huipulle on tulossa vielä kookkaampi Touring-malli.
Nelivedolla lähtöhinta asettuu 48 390 euroon.
Ajossa bZ4X on toyotamaisen varma menijä. Se ei herätä isoja intohimoja, mutta eipä siitä moitittavaakaan löydy.
Espanjan asfalteilla auto oli hiljainen ja sen alusta otti tien epätasaisuudet hyvin vastaan. Ohjaus on tarkka ja huomaamaton, mikä tarkoittaa kehuja.
Edessä kuljettajan työtilat ovat hyvät. Takapenkilläkin jalkatilaa on hyvin, mutta sähköautojen tapaan lattia on korkealla, joten pitkäkoipisilla matkustajilla reisituki jää vähiin.
Auton valoja koeajolla ei päässyt testaamaan.
”Olisiko joku Carina sitten parempi nimi tuolle?”
Koeajon ainoaksi selkeäksi parannuskohteeksi jäi auton nimi. Siihen ei ole muutosta tulossa.
”Olisiko joku Carina sitten parempi nimi tuolle?”, kysyi Toyota Auto Finland Oy:n toimitusjohtaja Heikki Freund.
Ehkä olisi. No kaikki eivät siitäkään tykkäisi.
Freud odottaa uusien bZ4X-mallien nappaavan noin parin tuhannen auton siivun autokaupasta.
Sen lisäksi Toytalla on tarjolla pienempiin luokkiin sähköinen C-HR+ ja paluun sähköautona tekevä Urban Cruiser.
Vielä pienempien ja halvempien sähköautojen luokkaan Toyota ei ole autoa tarjoamassa.
”Usein noiden halvimpien sähköautojen hinnat nousevat varustepaketeilla 30 000 euroon ja silloin tarjolla on jo paljon muutakin”, toteaa Freud.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat











