Koneet & autot

Autonrenkaat pitäisi vaihtaa samalla kertaa, vähintään samalla akselilla olevat – peräkärryjen ikivanhat renkaat onnettomuusriski

Sähkö- ja hybridiauton vetävät pyörät voivat kulua tavanomaista nopeammin vaihtokuntoon.
Jarmo Palokallio
Sähkö- ja hybridiauton kesärenkaat voi joutua uusimaan parin vuoden välein eli ne voivat kestää selvästi alle 20 000 kilometriä.

Ajoturvallisuuden tähden suositellaan, että kaikki autonrenkaat olisivat keskenään samanlaisia, mutta vähintään samalla akselilla olevat renkaat olisi vaihdettava samalla kertaa. Asiantuntevassa huolto- tai rengasliikkeessä voi käydä mittauttamassa pyörän aurauskulmat, jotta välttyy renkaiden toispuoleiselta kulumiselta.

Tavarakuormaa kuljettaessa renkaiden kunto korostuu, niinpä myös peräkärryjen renkaita tulisi tarkastaa ja muistaa lisätä ilmanpainetta riittävästi.

"Suomen teillä kulkee paljon peräkärryjä, joiden renkaat ovat useita vuosia vanhoja. Onnettomuuksien ehkäisemiseksi peräkärryissä ei ole suositeltavaa käyttää yli kymmenen vuotta vanhoja renkaita. Pahimmillaan peräkärryn rengas voi jopa räjähtää", LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri kertoo tiedotteessa.

Kesärenkaiden kunto korostuu etenkin ajettaessa sateella ja kuluneilla sekä uraisilla tienpinnoilla. Sähkö- ja hybridiautojen kuljettajien kannattaa seurata etenkin vetopyörien renkaiden kulumista.

Kesän kynnyksellä autoilijan kannattaa kiinnittää huomiota renkaiden ilmanpaineeseen ja urasyvyyteen ja ikään. Sähkö- ja hybridiauton omistajille saattaa tulla ikävänä yllätyksenä, että vetävien pyörien renkaiden kulutuspinta voi tulla tiensä päähän hyvin nopeasti.

Sähkö- ja hybridiautot painavat tyypillisesti enemmän kuin bensa- ja diesel-käytteiset autot. Auton akun painon vuoksi myös auton renkailta vaaditaan parempaa kantavuutta ja pitokykyä, mutta myös ajomukavuutta ajatellen tavanomaista pienempää rengasmelua.

Suurista tehoista ja edellä mainituista syistä johtuen sähkö- ja hybridiauton vetävät pyörät voivat kulua tavanomaista nopeammin vaihtokuntoon.

"Sähkö-ja hybridiautojen renkailta vaaditaan hyvää kantokykyä. Esimerkiksi takavetoisen hybridiauton leveät ja matalaprofiiliset vetävät renkaat voivat kulua nopeasti", kertoo

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen on samoilla linjoilla renkaiden nopeamman kulumisen kanssa. Sitä selittävät hänen mukaan sähkömoottoreiden suurempi vääntö ja auton akkujen paino.

"Esimerkiksi lähtö, kaarreajo ja hidastaminen kuluttavat sähköauton renkaita enemmän kuin perinteisen polttomoottoriauton", Heiskanen sanoo.

Lue lisää

Koeajo: Teslan Model 3 kiihtyy nollasta sataan aivastuksen nopeudella

Retro-Mini iskee kattoteltalla matkailuautobuumiin

Sähkö- ja hybridiautojen renkaat voivat kulua nopeammin kuin polttomoottoriautoissa

Opelin ikoni palaa sähköisenä, mutta myyntiin malli ei pääse