Arvio: Nopeusrajoitettujen autojen markkinoille tulo viivästyy merkittävästi
Hankkeen vastustajat pelkäävät, että nopeusrajoitetut autot heikentävät liikenneturvallisuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotuksen mukaan käyttöön otettaisiin 15-17-vuotiaille tarkoitettu uusi ajoneuvoryhmä, kevytautot. Käytännössä kyse olisi henkilöautoista, joita muunneltaisiin niin, että niiden nopeus olisi enimmillään 45 kilometriä tunnissa. Kuva: Markku VuorikariTeknisen Kaupan Liitto arvioi tiedotteessaan, että viime aikoina esillä ollut nopeusrajoitettujen henkilöautojen markkinoille tulo viivästyy merkittävästi. Hanke nopeusrajoitetuista henkilöautoista on nimittäin liiton mukaan kohdannut vastustusta. Vastustajat pelkäävät, että nopeusrajoitetut autot heikentävät liikenneturvallisuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotuksen mukaan käyttöön otettaisiin 15-17-vuotiaille tarkoitettu uusi ajoneuvoryhmä, kevytautot. Käytännössä kyse olisi henkilöautoista, joita muunneltaisiin niin, että niiden nopeus olisi enimmillään 45 kilometriä tunnissa.
Viime viikolla pidetyssä liikenne- ja viestintäministeriön sidosryhmätilaisuudessa osastonjohtaja Olli-Pekka Rantala ja johtava asiantuntija Erik Asplund totesivat, että niin sanotut kevytautot tulevat markkinoille aikaisintaan ensi vuoden marraskuussa.
Samassa sidosryhmätilaisuudessa hallituksen esitysluonnos sai Teknisen Kaupan Liiton mukaan erittäin ristiriitaisen vastaanoton. Tilaisuudessa esitettiin useita puheenvuoroja, joiden mukaan hallituksen ehdotus ei toteuta sille asetettua tavoitetta nuorten liikenneturvallisuuden parantamisesta. Hankkeen valmistelussa on Teknisen Kaupan Liiton mukaan esimerkiksi törmätty useisiin teknisiin haasteisiin.
Hallituksen esitysluonnoksen mukaan nopeusrajoitetut autot parantaisivat liikenneturvallisuutta, sillä ne korvaisivat osan mopoilusta, jonka riskit ovat kevytautoja suurempia. Sen sijaan mopoautoihin verrattuna turvallisuuden parantumista ei ole näköpiirissä.
Teknisen Kaupan Liiton asiamiehen Hannu Kyyhkysen mukaan lopullinen selvyys nopeusrajoitettujen autojen kohtalosta saadaan vasta tulevana syksynä EU:n tiedoksiantoprosessin jälkeen. Hankkeen läpimenoa hankaloittaa Kyyhkysen mukaan se, että EU:n jäsenmaat ovat ilmaisseet jo vuosia sitten yhteisen tahtotilan ajoneuvo- ja ajokorttiluokkien harmonisoinnista. Jäsenmaiden kanta on ollut, se, että uuden kansallisen ajoneuvoluokan perustaminen ei ole mahdollista.
Lue lisää:
Ministeriön kevytautosuunnitelmista lisätietoa: Kevytautolla saisi olla ikää enintään 10 vuotta
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

