
Edulliset sähköautot tekevät tuloaan ‒ räjäyttääkö Renault 5 potin ensimmäisenä
Uusien autojen hinta on karannut monien tavallisten kuluttajien käsistä.Uusien autojen kauppaa jarruttaa sekä talouden epävarmuus että uusien autojen kallistuminen. Tähän saumaan iskevät uudet, aiempaa selvästi edullisemmat sähköautot.
Autokauppa on vaipunut synkimpien lamavuosien lukemiin tai jopa niiden alle. Tämä vuosi kirjautuu tilastoihin vielä umpisurkeaa viime vuotta heikompana.
Seuraavasta vuodesta odotetaan kuitenkin jo parempaa, sillä uusien autojen tilaukset ovat kääntyneet nousuun.
”Autojen kysyntä on alkanut elpyä. Niiden tilaukset lisääntyivät 10 prosenttia alkuvuonna”, kertoo toimitusjohtaja Heikki Freund Toyota Auto Finlandista.
Freundin lista autokaupan jarruista on pitkä. Takana on koronasta ja komponenttipulasta alkanut kuiva jakso. Korkojen karkaaminen heikensi kuluttajien ostohaluja entisestään.
Tällä hetkellä ostajien takaraivoa hiertää taloudellinen epävarmuus. Autokaupat eivät ole ensimmäisenä mielessä, jos oman työsuhteen jatkuminen on vaakalaudalla.
Yksi selkeä autokaupan jarru löytyy uusien autojen hinnastoista. Autot ovat entistä parempia ja turvallisempia, mutta samalla myös selvästi aiempaa kalliimpia.
Tavallisen bensiiniauton keskihinta jäi noin 25 000 euroon vuonna 2021. Viime vuonna vastaava maksoi 33 000 euroa. Ja nyt puhutaan siis edullisimmasta vaihtoehdosta käyttövoimaksi.
Dieselautoilla hintojen nousu on ollut vielä huimempaa, kun pienet vaihtoehdot ovat karsiutuneet pois. Viime vuonna dieselauton keskihinta kipusi 85 000 euroon.
Täyssähköautosta sai maksaa keskimäärin 57 000 euroa. Aika harvalla omalla rahalla autoa ostavalla on siihen varaa.
Euroopan autoala on havahtunut tilanteeseen hitaasti. Kiinalaiset ehtivät ensin. Ne alkoivat valloittaa markkinoita hinta edellä.
Suomessa edulliset kiinalaiset sähköautot eivät ole vielä hirveästi autokauppaa heiluttaneet. Kuluttajien luottamuksen voittaminen ja jälleenmyynti- ja huoltoverkostojen rakentaminen on vienyt aikaa ja rahaa.
Jonkinlaista jalansijaa ovat saaneet MG ja BYD, jonka Veho on ottanut myyntiin. BYDin edullisen sähköautomalli Dolphin Surf irtoaa 21 500 euron lähtöhinnalla.
Edulliset sähköautot tinkivät etenkin akkujen koosta, mikä syö niiden kantamaa. Niitä ostetaan kaupunkiautoiksi ja kauppakasseiksi.
Monet niistä sopivat myös nuorille perheille tai perheiden kakkosautoiksi.
Pienen viipeen jälkeen kisaan ovat hypänneet myös eurooppalaiset autonvalmistajat. Niiden osalta lähtöhinnat ovat lähempänä 30 000 euroa. Esimerkiksi täyssähköisen Opel Fronteran kampanjahinta on 28 000 euroa.
Renault hyppää kisaan erottuvalla retromallilla. Uusi Renault 5 vetää suun väkisin hymyyn. Kirkkaankeltainen vipeltäjä huomataan taatusti liikenteessä.
Valmistajan mukaan Renault 5 suunniteltiin takaperoisesti. Ensin lyötiin lukkoon auton ulkonäkö, minkä jälkeen rakennettiin mittoihin sopiva voimalinja ja sisustus.
Lopputulos on mitä suuremmassa määrin onnistunut. Seuraavaksi kysytään, riittävätkö sen eväät koko potin räjäyttämiseen.
Tutkitaan siis autoa hieman tarkemmin. Testilenkillä sille ropisee pisteitä tasaisesti.
Auton ohjaus on nopea ja tarkka, mikä tekee mutkateillä ajamisesta hauskaa. Myös alustan toteutus vaikuttaa onnistuneelta. Se on sopivan pehmeä sekä matka-ajoon että sorateiden röpypinnoille.
Retro-Rellun istuimet ovat mukavat ja hallintalaitteet toimivat hyvin. Takana jalkatilaa on vain nimeksi ja sinne kömpiminen vaatii aikuisilta notkeutta.
Auton myynti alkaa 110 kilowatin tehoisella voimalinjalla. Moottorin WLTP:n mukainen kulutus on 14,9 kilowattituntia 100 kilometrillä. Siinä pysyminen ei tuota ongelmia kesäkeleillä.
MT:n testiauton keskikulutus nousi 17 kilowattituntiin. Siitä ilmastoinnin ja pienen kantaman takia tiheästi toistunut akun esilämmitys lohkaisivat noin 3 kilowattituntia.
Tehoversiossa akun koko on 52 kilowattituntia. Sillä irtoaa 410 kilometrin toimintamatka.
Moottoritienopeuksilla latauspaikkaa kannatti alkaa suunnitella reilun parin sadan kilometrin ajon jälkeen. Nollasta sataan vitos-Rellu kiihtyy kahdeksassa sekunnissa.
Tehoversion pikalatausteho on 100 kilowattia. Akun esilämmitys kuuluu varustukseen.
Autossa on myös 11 kilowatin tehoinen vaihtovirtalaturi, jolla virtaa saa ulos.
Lisävarustelistan erikoisuus on keskikonsoliin kiinnitettävä patonkikori. Sille on ilmeinen tarve Ranskassa, mutta se tulee tarjolle myös täkäläiseen mallistoon.
Renault 5:n tavaratila vetää 277 litraa. Vetokykyä autolla on 500 kilogrammaa.
Auton lähtöhinta 40 kilowattitunnin akulla jää 27 390 euroon. Iconic tehoversion lähtöhinta kipuaa 33 490 euroon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat












