Case International 1455 oli harvinaisen pitkään valmistettu traktorisarja – erityisesti XL-ohjaamoa pidettiin yhtenä 80-luvun parhaista ohjaamoista
International- ja Case International -tuotemerkeillä myytyä 1455-traktorisarjaa valmistettiin vuosina 1979–1996. Tuona aikana sarjaan tehtiin vain vähän muutoksia. Tärkein näistä oli vuonna 1982 esitelty XL-ohjaamo.
Monet 1455-traktorit ovat edelleen käytössä, ja vähän ajetut yksilöt ovat haluttuja. Maatalousyhtymä Alastalolla on käytössään kaksi Case International 1455 XL -traktoria. Kuvassa vasemmalla Timo Mäkelä ja oikealla Arto Mäkelä. Kuva: Uolevi OristoInternational Harvester (IH) esitteli vuonna 1979 uuden International 1455 -traktorin, jossa oli 145 hevosvoimaa tuottava 6,6 litran moottori. Uutuus painoi 6,5 tonnia, mikä 1970- ja 80-lukujen taitteessa laskettiin suurtraktoriksi, joiden myynti oli Euroopassa vielä tuolloin vähäistä. Traktoreiden tehon kasvaessa 1455 kuului nopeasti kasvavaan teholuokkaan, mikä vaikutti traktorisarjan valmistusmääriin ja myyntilukuihin.
Case International 1455 oli kestävä ja tehokas traktori, jossa arvostettiin ahdetun kuutosmoottorin sitkeyttä sekä 145 hevosvoiman nimellistehoa. Mallisarjassa päädyttiin ZF:n 3400-sarjan vaihteistoon, jota käyttivät IH:n lisäksi Fendt, Deutz ja Renault. 1455-traktorissa synkronoitu suunnanvaihto toimi jouhevasti.
Traktorissa oli aluksi saatavana lisävarusteena turbiinikytkin, joka sijoittui vaihteiston ja moottorin väliin. Turbiinikytkimen etuna oli, että se säästi voimansiirtoa äkillisiltä kuormitushuipuilta ja oikein käytettynä vähensi vaihtamistarvetta sekä kytkimen kulumista. Suomeen tuoduissa 1455-malleissa turbiinikytkin oli vakiovarusteena vuodesta 1982 alkaen. International 1455 XL -mallin kiinnostavuutta lisäsi myös 40 kilometrin tuntinopeus, mikä oli 80-luvun alussa traktoreissa harvinainen ominaisuus.
Tärkein muutos tähän harvinaisen pitkään valmistettuun traktorisarjaan oli oma XL-ohjaamo, jonka suunnittelu alkoi vuonna 1978. Suunnittelun tavoitteena oli parantaa traktorin käyttöominaisuuksia ja alentaa melutasoa. XL-ohjaamolla varustettu 1455-sarja esiteltiin vuonna 1982, jolloin se lukeutui traktorimarkkinoiden parhaimpiin ohjaamoihin. XL-ohjaamon melutaso oli 81 dB(A), mikä oli huomattavasti sen ajan suurimman sallitun melutason alle. Ohjaamon isot ovet olivat helppokulkuiset, ja näkyvyys sekä eteen että taakse oli hyvä. Lisäksi ohjaamo oli kokonaan verhoiltu eikä se ajaessa rämissyt.
Vuosina 1985–1986 International Harvester ja Case yhdistyivät, jolloin traktorisarjaan tehtiin uudistuksia tuotemerkkiin sekä väritykseen. Perustekniikka pysyi kuitenkin samana. International Harvesterin 1455 ja 1455 XL -malleja valmistettiin 8653 kappaletta, joista viimeiset valmistuivat vuoden 1996 lopussa. Suomessa International 1455 -traktoreita on edelleen rekisterissä 109 kappaletta.
Janakkalalaisella maatalousyhtymä Alastalolla on edelleen käytössään kaksi Case International 1455 XL -traktoria, jotka on hankittu toistakymmentä vuotta sitten.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten traktorit ovat toimineet tilan käytössä!
Sinua saattaa kiinnostaa myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




