Tieliikenteen ripeä kasvu taittui, polttoaineiden hintojen nousu jarruttaa liikkumista
Idän liikenteen supistuminen on jättänyt Suomen Euroopan pohjoiseksi pussinperäksi.
Venäjän aloittama hyökkäyssota ja polttoaineiden kallistuminen on hyydyttänyt tieliikenteen kasvun. Kuva: Jarmo PalokallioTieliikenteen ripeä kasvu on taittunut alkukesän aikana. Yhä useampi etsii nyt vaihtoehtoa autoilulle.
“Liikennejärjestelmäämme ravistelee parhaillaan kaksi shokkia: kallistunut polttoaine ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan. Polttoaineen kallistuminen lisää kotien liikennekustannuksia ja on saanut entistä useamman etsimään vaihtoehtoja yksityisautoilulle”, toteaa Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhonen.
Korhosen mukaan liikennemäärien kasvu pääteillä käytännössä taittui kevätkesällä. Huhti-kesäkuun liikennemäärät jäivät samalla vajaat viisi prosenttia pandemiaa edeltävää tasoa pienemmät.
Kesäkuussa liikennemäärät kääntyivät selvään laskuun edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Raskaan liikenteen ajoneuvojen määrät laskivat huhti-kesäkuussa 2,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Myös junien määrä tavaraliikenteessä on supistunut tuntuvasti edellisvuodesta. Lentoliikenteessäkin liikennemäärät ovat edelleen selvästi pienemmät kuin ennen pandemiaa, vaikka liikenne on vilkastunut kesäkaudella.
”Suomen kansainväliset liikenneyhteydet lento- ja raideliikenteessä ovat sodan seurauksena heikentyneet. Idän liikenteen supistuttua merkittävästi Suomesta on tullut Euroopan pohjoinen pussinperä”, sanoo Korhonen.
Korhosen mukaan tässä tilanteessa olisi tärkeää saada uutta vauhtia kilpailukykyisten ja kannattavien liikkumispalveluiden kehittämiseen vaihtoehdoksi yksityisautoilulle. Kuljetusketjuit kaipaavat odotusaikojen minimointia ja lisää tehokkuutta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



