Kannattaako ostaa uusi vai käytetty traktori? Nämä syyt ratkaisivat traktorin hankinnan sysmäläisellä tilalla

Uusi-Olkkolan tilalla Sysmän Nuoramoisissa kasvatetaan lihakarjaa valtakunnallisesti arvokkaassa perinnemaisemassa. Historiallista päijäthämäläistä kartanomiljöötä ovat isännöineet vuodesta 1996 lähtien Jyri-Pekka ja Liisa Schildt.
”Omistus siirtyi vanhemmiltani meille. Talon traktoreina olivat vuosimallin 1971 Ford 5000 ja 1994 ostettu Ford 6600. Kumpaakin käytetään edelleen tietyissä tehtävissä”, Jyri-Pekka Schildt kertoo.
Valtaosa töistä tehdään kuitenkin kahdella New Hollandilla. Niistä 8360 on vuosimallia 1998 ja ostettu käytettynä vuonna 2009 Paraisilta. TS 100 hankittiin uutena 2002 Lahdesta. Molemmilla alkaa olla siinä määrin tunteja takana, että traktorikaluston päivittäminen on käynyt ajankohtaiseksi.
Kyseeseen tulisi hyväkuntoinen käytetty tai uusi New Holland. Mallivaihtoehdoiksi seuloutui T5 tai T6, joita valmistetaan erilaisina versioina.
Schildtien merkkiuskollisuus voidaan juontaa vanhoihin uskollisiin Fordeihin saakka. Perinteikäs brändi sulautettiin 1990-luvulla Fiatagrin kanssa New Holland -mallistoiksi. Käytännön syinä suosia tuttua valmistajaa ovat maahantuojan Agritekin varaosatoimitusten, asiakaspalvelun ja teknisen tuen toimivuus.
”Pystyn itse tekemään perushuoltoja kaikkiin traktoreihimme. Voin tarvittaessa hakea tietoa New Hollandin sivuilta, jossa on muun muassa hyviä esittelyvideoita. Viime kädessä saan apua soittamalla Lahden CN Keskuksen huolto- ja varaosapalveluun”, Jyri-Pekka Schildt kertoo.
Huollettavuus kotikonstein pohdituttaa uutta hankintaa suunniteltaessa. Tekniikan huima kehitys on tehnyt traktoreista entistä monimutkaisempi etenkin automatiikan osalta. Vuosimallin ohella varustelutaso vaikuttaa siihen, kuinka laajasti huoltoja voidaan tehdä omalla pajalla.
Käytetyillä ostajat
Uusien ja vähän ajettujen traktoreiden hinnoissa on kapeimmillaan eroa vain noin kaksikymmentä prosenttia. Ilmiötä selittää hyväkuntoisten käytettyjen kysyntä, mikä näkyy niiden lyhyinä myyntiaikoina.
Vaihtokonetta havittelevalta vaaditaankin valppautta, jos aikoo ehtiä koeajolle ennen kuin kohde katoaa kaupan pihasta. Tilaisuuden järjestyminen on sattumanvaraista erityisesti tuontitraktoreiden uusimpien mallien kohdalla. Suomessa valmistettavia Valtroja pääsee sen sijaan testaamaan ajanvarauksella Suolahden tehtaalla.
”Sain tilaisuuden koeajaa käytettyä T5:sta Lahden CN Keskus Oy:n tontilla. Sen 120 hv:n moottori on tarkoitukseemme hieman liian pieni, mutta mallia valmistetaan tehokkaampana 140 hv:n versiona. Ylipäätään koneesta jäi lyhyellä kokeilulla hyvä yleistuntuma.”
Testatun yksilön 16 x 16 Electro Command -vaihteisto oli toinen katsannossa ajatuksia herättänyt seikka. Traktorimallin vakioratkaisussa hallitaan kahdeksaa pikavaihdetta ja kahta pääaluetta sekä painikkeilla että vaihdevivulla.
Uusi-Olkkolan olosuhteisiin soveltuisi paremmin vaihtoehtoinen 24 x 24 Dynamic Command -kaksoiskytkinvaihteisto. Sen laatikosta voidaan valita kahdeksan powershift-vaihdetta eteen tai taakse ilman vedon katkeamista välillä.
Järjestelmä kykenee jäljittelemään portaatonta vaihteistoa ollen kuitenkin taloudellisempi. Dynamic Command-version hyötysuhde korostuu, kun viljeltävät pellot ja tuotantorakennukset sijaitsevat lähietäisyydellä toisistaan.
Tosin siitä on saatavilla vain 40 km/h:n versio, mutta siirtomatkat jäävät lyhyiksi ja ajonopeudetkin lähes poikkeuksetta alhaisiksi.
Koeajo vahvisti käsitystä T6:n liian suuresta koosta tilan pinta-alaan nähden. Pienempi T5 sopisi puitteisiin paremmin, mutta sen mahtuminen kaikkiin paikkoihin pohditutti. Erityisesti vanhojen tuotantorakennusten matalat oviaukot herättivät epäilyksiä.
Ongelman ratkaisisi ohjaamoversio, jossa katto sijaitsee tavanomaista alempana. Perusmallin tapaan hytissä on kattoikkuna, jonka kautta varmistetaan hyvä näkyvyys sekä eteen että ylös. Ominaisuuden hyödyt korostuvat käytettäessä etukuormainta yläasennoissa.
Lue Koneviestin nettisivuilta, kumpaan vaihtoehtoon – uuteen vai käytettyyn – Uusi-Olkkolan tilalla päädyttiin!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Osaston luetuimmat
- Valtra-tiimin pinnistys palkittiin − Suolahti saa jätti-investoinnin
- Koneviesti | Epävarmat ajat ovat lisänneet konevuokrausta maarakennusalalla – näin yrittäjä hyötyy vuokrakaluston käytöstä
- Turvesoilla käyttämättömiksi jääneillä traktoreilla on yllättävä suunta: kova kysyntä Persianlahden öljymaassa
- Viime vuonna talvirenkaiden myyntiluvut olivat yli seitsemän prosenttia miinuksella – saatavuusongelmia ei enää ole, rengasmyyjät odottavat kaupan piristyvän
- Yle uutiset | Tuli tuhosi Posiolla puimaladon ja rakennuksen sisällä olleet autot
- Irakilaislähtöinen Dilli on hoitanut satojen Suomi-traktoreiden kauppoja
- Koneviesti | Koneviestin traktorivertailussa suosiotaan kasvattava vajaan 300 hevosvoiman kokoluokka – hyvinvarusteltuja huippumalleja testattiin perusteellisesti