Kuka korvaa autoilijalle aiheutuneet kuoppavahingot yksityisteillä? ”Ajajan vastuu on suuri joka tapauksessa”
Suomessa yksityisteiden lonkerot ulottuvat 370000 kilometrin matkalle.Korvausperuste heikon tienpidon takia rikkoontuneesta autonosasta on sama kuin valtionteillä, lasku vain pitää osoittaa tiekunnalle, sanoo Suomen Tieyhdistyksen johtaja Simo Takalammi.
Korvauskynnys on varsin korkea. Jos vaatii vahingosta korvausta ja tiekunta sanoo ei, on ainut mahdollisuus haastaa tiekunta käräjille.
”Sinne ei tavallisella palkansaajalle oikein ole mahdollisuutta lähteä”, Takalammi huomauttaa.
Jos vahinko tulee ja autossa on kasko-vakuutus, Takalammin mukaan paras tapa on hoitaa korvausasia sitä kautta.
”Väärinkäsityksiä syntyy usein silloin, jos autosta rikkoontuu öljypohja marjametsälle mennessä. Tällöin tienpidossa ei ole vika, vaan tiekunta on päättänyt, että tässä kohdin riittää maastoautolla ajettava tie. Silloin se on autoilijan oma murhe.”
Jos tie on muuten hyvässä kunnossa 60 h/km ja siihen on ilmestynyt yllättäviä kuoppia vaikkapa vesisateen, takia tilanne voi olla eri.
”Jos sade on syönyt yöllä tietä, ja kuoppia on syntynyt, on liikkuminen seuraavana aamuna ajajan vastuulla.”
Korjausta ei saa kuitenkaan viivyttää pitkään. Varsinkin siinä tapauksessa, että vaarallista kuoppaa ei ole korjattu päivän parin sisällä.
”Perusviestini on se, että kuljettajan vastuu on suuri. Ajonopeus pitää sovittaa tilanteen mukaan riittävän alhaiseksi.”
Yksityisteitä Suomessa on noin 370 000 kilometriä, mikä on samalla maan suurin tieverkko.
”Aika vähän tällaisia ongelmia onneksi kuitenkin ilmenee.”
Yksi vaurioille altistava tekijä on Takalammin mukaan nykyautojen isokokoiset vanteet ja matalat rengasprofiilit, jotka ovat entistä alttiimpia vahingoille.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







