Käsivaihteisten autojen aika on loppumassa, uusista pian 90 prosenttia automaatteja
Joulukuussa täyssähköautojen osuus lähenteli jo neljännestä.
Vuoden yksi mielenkiintoisimmista uutuuksista on Mercedes-Benzin C-sarja, joka nappasi hopeaa Vuoden Auto Suomessa 2022 -kisassa. Voiton vei täyssähköinen Škoda Enyaq. Kuva: Jarmo PalokallioAutoalaa ravistelevat monenlaiset muutokset. Viime vuonna nähtiin ladattavien autojen läpimurto. Osin siihen liittyen käsivaihteiset autot ovat jäämässä historiaan.
Käyttövoimamurros näkyi viime vuonna ensirekisteröinneissä ladattavien autojen ja erilaisten hybridivoimalinjojen nopeana yleistymisenä. Vähän useampi kuin yksi viidestä uudesta henkilöautosta oli ladattava. Täyssähköisten autojen osuus nousi sekin yli 10 prosenttiin.
Joulukuussa täyssähköautojen osuus nousi ennätyksellisesti 24 prosenttiin.
Myös tavallisten hybridien osuus kasvoi viime vuonna nopeasti. Se nousi edellisvuoden vajaasta viidenneksestä 29 prosenttiin.
Sähköisten voimalinjojen nopeasta yleistymisestä huolimatta perinteisten bensiiniautojen osuus pysyi vielä vajaassa kolmanneksessa. Dieseleiden osuus painui 8,5 prosenttiin ja kaasuautojen osuus väheni alle prosenttiin.
Autoalan nopea muutos näkyy myös autojen vaihteistossa. Vielä vuonna 2010 automaattivaihteiden osuus oli noin kolmannes. Viime vuonna niiden osuus nousi jo 85 prosenttiin.
Automaattivaihteiden osuutta kasvattaa, että uudet sähköautot ovat automaatteja. Se on huomattu esimerkiksi autokouluissa, joissa suurin osa ajokorteista ajetaan edelleen käsivaihteisilla autoilla.
Autokouluissa ajellaan siten pääosin polttomoottoriautoilla.
Alkaneen vuoden näkymät ovat autokaupan kannalta edelleen hyvät, vaikka viimeaikaisissa ennusteissa talouskasvun on arvioitu jäävän ennakoitua hieman maltillisemmaksi. Viime vuonna uusien autojen tarjontaa heikensi komponenttipula, josta ei ole vielä päästy täysin eroon.
Autoala kiittelee uutta hankintatukea, joka piristää erityisesti sähköpakettiautojen ja -kuorma-autojen kauppaa.
”Myös täyssähköisten henkilöautojen kysynnän kannalta on tärkeää, että 2 000 euron suuruinen kotitalouksille suunnattu hankintatuki jatkuu. Tuen menekki on viime kuukausina kasvanut selvästi”, toteaa toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.
Täyssähköautojen kysyntää piristää myös lokakuun alusta voimaan astunut sähköautojen autoveron poisto.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

