
Osa autokaupan vanhoista mahtimerkeistä romahti, mutta Toyota pysyi ykkösenä
Sähköautot nappasivat kolmanneksen osuuden ensirekisteröinneistä viime vuonna.Osa autokaupan vanhoista suosikeista on menettänyt rajusti myyntiään. Toyotan menestystä ei sen sijaan näytä uhkaavan mikään.
Viime vuonna uusien autojen rekisteröintitilastoa piristi vanhan tilauskannan purkautuminen, mutta uudet kaupat olivat kovassa. Niitä jarrutti korkojen nousu ja talouden yleinen ahdinko.
Uusien autojen osalta Toyotan ylivoima oli suorastaan mykistävä. Se napsi vuoden aikana parhaimmillaan viidenneksen osuuksia kuukausimyynneistä.
Vuoden loppua kohti Toyota sai haastajan Skodasta, joka oli sitä ennen kärsinyt toimitusvaikeuksista. Skodan osuus rekisteröinneistä nousi karvan päälle 10 prosenttiin.
Muista vanhoista valtamerkeistä Volkswagen, Volvo, Mercedes ja Audi parantelivat asemiaan. Niiden rintaman hajoitti voimalla kärkijoukkoon tunkenut Tesla.
Kärkimerkeistä Kia joutui antamaan aavistuksen tilaa muille.
Tiukointa kymmenen kovimman joukossa pysyminen oli Nissanille. Sitä kannatellut Qashqain myynti putosi neljänneksellä.
Opel oli yksi viime vuoden häviäjiä. Kuvassa Grandland GSe, joka on merkin uusi lippulaiva. Kuva: Jarmo PalokallioFord ja Opel joutuivat taipumaan selvästi totuttua heikommille sijoille. Opel ei saanut yhtään malliaan 30 myydyimmän joukkoon. Fordilta tuolle listalle mahtui vain Kuga ja sekin listan viimeiseksi.
Dacia ja Renault kuuluivat nekin häviäjiin. Dacian myynnistä katosi yli kolmannes ja Renaultin rekisteröinnit jäivät alle puoleen edellisvuodesta.
Niiden ohitse kirivät Mazda, jonka myynti nousi lähes puolella, ja Polestar, jonka rekisteröinnit nousivat lähes tuhanteen autoon.
Pienemmistä ja kalliimmista merkeistä Land Rover ja Lexus parantelivat asemiaan. Kumpaakin ensirekisteröitiin yli 50 prosenttia edellisvuotista enemmän. Range Roverille kyseessä oli kaikkien aikojen kovin tulos Suomessa.
Ensirekisteröintitilaston häntäpäässä Porche menetti asemiaan. Se piti silti takanaan vanhoista valtamerkeistä esimerkiksi Hondan ja Fiatin.
Lada jäi viime vuonnakin ilman yhtään uutta rekisteröintiä. Sen sijaan teillä voi tulla vastaan 5 uutta Bentleytä, neljä McLarenia tai kaksi Lambourghiniä tai Maseratia.
Automalleista kärkikamppailu päätyi Toyota Corollan voittoon. Sen ainut varsinainen haastaja oli Tesla Y, joka jäi lopulta muutaman sadan auton päähän ykkössijasta.
Hyvin veti myös Skoda Enyaqin, Volkswagen ID.4:n, BMW I4:n, Peugeot 2008:n ja Audi Q4:n myynti.
Sähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä nousi 34 prosenttiin. Niiden lisäksi useampi kuin joka viides auto oli ladattava hybridi.
Bensiiniautojen osuus oli edelleen 40 prosenttia, mutta dieselautojen osuus putosi 6 prosenttiin.
Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausalan mukaan sähköautojen suosiota kasvatti edellisvuonna tilattujen autojen toimitukset. Komponenttipula hidasti eniten juuri ladattavien autojen tuotantoa.
Myös entistä useampi yritys päätyi autohankinnassaan sähköiseen vaihtoehtoon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







