Urheiluautomerkkinä tunnettu Porsche valmisti myös traktoreita – kansantraktoreiden historia oli lyhyt ja vauhdikas
Urheiluautoistaan tunnettu Porsche on valmistanut historiansa aikana myös traktoreita. Teknisesti kehittyneiden Porsche-traktorien historia jäi kuitenkin lyhyeksi.
Porsche-traktorit ovat arvostettu harrastuskohde, mikä johtuu myös Porsche-autojen arvostuksesta. Monet yritykset käyttävätkin veteraanitraktoreita tapahtumissa vetonaulana. Oheinen Porsche Master on kuvattu Agritechnica 2019 -näyttelyssä vakuutusyhtiön osastolla. Kuva: Uolevi OristoItävalta-Unkarissa vuonna 1875 syntynyt Ferdinand Porsche suunnitteli maailman ensimmäisen hybridiauton jo vuosisadan vaihteessa. Toisen maailmansodan alla Porschen perustama suunnittelutoimisto suunnitteli Natsi-Saksan toimeksiantona Volkswageniksi nimetyn kansanauton. Vuonna 1938 toimisto alkoi kehittää kansantraktoria, jota oli tarkoitus valmistaa muutaman vuoden aikana peräti 300 000 kappaletta. Kansantraktorin toivottiin vähentävän Saksan riippuvuutta tuontiruoasta.
Porsche-traktoreiden kehitys jatkui toisen maailmansodan ensimmäisinä vuosina. Kuplavolkkarin tavoin Porschen suunnittelemat ensimmäiset traktorin prototyypit perustuivat ilmajäähdytteiseen takamoottoriin. Kuljettajan edessä oli kuormatila kuljetuksia tai puukaasutinta varten. Seuraavat mallit olivat tavanomaisempia ja alkoivat muistuttaa kilpailevia merkkejä, kun moottorin ja kuljettajan paikat vaihtoivat paikkaa. Moottoriksi valikoitui kaksisylinterinen rivimoottori. Sota kuitenkin pysäytti traktorin kehitystyön, ja Porschen suunnittelutoimisto muutti Itävaltaan.
Sodan jälkeen traktorin suunnittelu jatkui, sillä traktoreiden valmistuksesta kiinnostuivat monen eri alan yritykset. Vuonna 1947 Porsche insinööritoimisto vihdoin esitteli toimivan traktorin. Traktorissa oli kaksisylinterinen, 17 hv:n tehoinen ilmajäähdytteinen moottori ja turbiinikytkin. Koska pyrkimyksenä oli kehittää suurien sarjojen valmistukseen sopiva kone, Porsche-traktorissa on useita sarjavalmistukseen sopivia alumiiniosia. Tehoalueeltaan kattava mallisto saatiin varustamalla traktorit 1-, 2-, 3- ja 4-sylinterisillä moottoreilla. Traktorin hinta pyrittiin pitämään alhaisena käyttämällä paljon yhteisiä osia.
Valmistusoikeuksien siirto
Porsche sopi traktoriensa valmistusoikeuksista traktoreita valmistavan Allgaier-yhtiön kanssa vuonna 1949. Ensimmäinen Porschen suunnitteleman kansantraktorin tuotantoversio esiteltiin Allgaierin toimesta vuonna 1950, jonka jälkeen traktoreiden valmistus alkoi ripeästi yrityksen tehtailla. Traktorista tuli teknisten ominaisuuksiensa sekä edullisen hintansa ansiosta erittäin suosittu, ja 5 000. ”Allgaier System Porsche” -traktori valmistui syyskuussa 1950. Allgaier päätti kuitenkin luopua traktoreiden valmistuksesta vuonna viisi vuotta myöhemmin ja keskittyä työstökoneiden valmistukseen.
Porsche-traktoreiden valmistusoikeudet siirtyivät vuonna 1956 Porsche-Diesel-Motoren GmbH -yhtiölle, jonka Mannesmann AG omisti. Teknisesti samojen traktoreiden merkittävimmät muutokset olivat värin vaihtuminen oranssista tai vihreästä punaiseksi. Myös tyyppinumeron A-kirjain muuttui P:ksi. Mannesmannin tehtaan kapasiteetti nousi 20 000 traktoriin per vuosi. Porsche panosti tuotekehitykseen ja optioi muun muassa moottorin toimintaa. Traktoreiden teho nousi ja polttoaineen kulutus laski, vaikka moottorin tilavuus ja kierrosluku pysyivät samoina. Vuodesta 1957 alkaen mallisto sisälsi neljä päämallia: Junior, Standard, Super ja Master. Myynti sujui aluksi hyvin, koska traktori oli teknisesti luotettava, taloudellinen ja ominaisuuksiinsa nähden kohtuuhintainen. Näiden seikkojen ansiosta Porsche nousi vuosikymmenen lopulla Saksan toiseksi eniten myydyksi traktorimerkiksi.
1960-luvulla kilpailu traktorimarkkinoilla kiristyi, kun tuontitraktoreiden osuus kasvoi myös Saksassa. Porsche joutui kustannuspaineiden vuoksi nostamaan hintojaan, mutta ponnisteluista huolimatta myynti väheni ja markkinaosuus pieneni. Porsche ei pystynyt vastaamaan kilpailuun kysynnän painottuessa yhä suurempiin traktoreihin, varsinkin kun suurin osa komponenteista tuli Mannesmann-yhtymän ulkopuolelta. Riittävän suurien myyntimäärien saavuttaminen olisi vaatinut malliston radikaalia uudistamista, jonka seurauksena Mannesmann AG myi traktorituotannon Renaultille vuonna 1961. Renault-Porsche-Diesel-Vetriebs GmbH jatkoi traktoreiden valmistusta niin kauan kuin valmiita komponentteja riitti, mutta ei hyödyntänyt Porschen tekniikkaa ja vahvaa tuotemerkkiä juuri lainkaan. Traktoreiden valmistus loppui kokonaan vuonna 1963. Kaikkiaan Porsche-traktoreita valmistettiin noin 120 000 kpl.
Porschen traktoreissa oli useita mielenkiintoisia yksityiskohtia.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten Porschen traktorit poikkesivat muista traktoreista!
Tämä artikkeli on alunperin julkaistu Koneklassikot 1 -kirjassa vuonna 2022.
Sinua saattaa kiinnostaa myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




