Täysähköisiin pakettiautoihin saa lisää istumatilaa ilman lisäveroa – lisäpenkillisten autojen saatavuus vielä takkuaa
Viisipaikkaiset N1-luokan pakettiautot ovat olleet Suomessa harvinaisia, sillä henkilöautoluokituksen vuoksi niistä on joutunut maksamaan lisäveroa. Täyssähköautojen verottomuus muuttaa kuitenkin tilanteen yrityksille edulliseksi.
Jos täyssähköistä pakettiautoa käytetään pääasiassa tavarankuljetukseen, mutta siinä on lisäpenkit esimerkiksi satunnaisia henkilökuljetuksia varten, se voidaan edelleen luokitella pakettiautoksi, eikä siitä tarvitse maksaa henkilöauton veroa. Kuva: Timo RintakoskiViisipaikkaiset N1-luokan pakettiautot ovat olleet Suomessa äärettömän harvinaisia verotuksen vuoksi. Jos autossa on enemmän kuin kolme paikkaa, on auto tulkittu henkilöautoksi. Tämä on tarkoittanut käytännössä jopa 10 000 euron lisähintaa perinteiseen dieselkäyttöiseen pakettiautoon tai avolavaan.
Nyt kun täyssähköisten pakettiautojen vero on nolla prosenttia, ovat nämä lisäpenkkirivillä tai miehistöohjaamolla varustetut mallit tulleet taloudellisesti kilpailukykyisiksi. On kuitenkin hyvä huomioida, että lisäpenkkirivillä varustettu umpipakettiauto maksaa noin 2000–3000 perinteistä kolmipaikkaista mallia enemmän.
Täyssähköautojen autovero poistui lokakuun alussa vuonna 2021. Vaikka aikaa on jo kulunut reilu puolitoista vuotta, ei lisäpenkillisten sähköpakettiautojen tarjontaa ole vielä kovin kummoisesti. Oikeastaan kaikki lähtee siitä, mitä autonvalmistajilla on tarjolla. Fordilla on uuden e-Transitin N2-luokan versiosta kuusipaikkainen malli. Fiatin tonniluokan E-Scudosta on tarjolla niin ikään kuusipaikkainen versio. Samoin Opelilta löytyy kuusipaikkainen versio tonniluokan Vivaro e-Vanista. Peugeotin e-Expertistä löytyy viisi/kuusipaikkainen Crew Cab -versio.
Iveco eDailysta on sitä vastoin tarjolla miehistöohjaamolla varustettu alustamalli. Lisäksi tähän osastoon voidaan laskea kuuluvaksi Maxus T90 EV, joka on markkinoiden ensimmäinen Suomeen ennättänyt viisipaikkainen pick-up. Tarjonta on siis vielä suppeahko, mutta tullee ajan myötä kasvamaan, kun uusia täyssähköisiä pakettiautoja tulee markkinoille.
Lue Koneviestin nettisivuilta, millainen on Peugeotin viisipaikkainen e-Expert Crew Cab -malli!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




