Pyöräliitto kanteli kevytautoista Euroopan komissiolle – pitää niitä vakavana turvallisuusriskinä kevyelle liikenteelle
Pyöräliiton mielestä lakiuudistuksella käytännössä kierretään B-ajokorttiluokan ikäraja ja kuljettajaopetus.
Joulukuussa 2018 eduskunta hyväksyi lakimuutoksen, joka mahdollistaa 15-vuotiaille ajo-oikeuden niin sanottuun kevytautoon. Kuva: Rami MarjamäkiJoulukuussa 2018 eduskunta hyväksyi lakimuutoksen, joka mahdollistaa 15-vuotiaille ajo-oikeuden niin sanottuun kevytautoon. Lain on määrä tulla voimaan marraskuussa 2019.
Lakimuutoksessa kevytauto on määritelty T1-ajoneuvoluokan ajoneuvoksi eli traktoriksi, ja sitä saa ajaa mopoauton ajokortilla.
Pyöräliitto teki Euroopan komissiolle kantelun kevytautolaista. Kevytauto ei käyttötarkoituksensa eikä teknisten ominaisuuksiensa puolesta täytä EU:n T- ja T1-luokan vaatimuksia.
Pyöräliiton mukaan kevytautoja käytetään tavanomaisesti matkustajien ja tavaroiden kuljettamiseen tiellä, mikä on ristiriidassa traktorien määritelmän kanssa.
"Kevytautoille ei ole asetettu sellaisia teknisiä vaatimuksia, että ne soveltuisivat käytettäväksi maatalous- ja metsätöissä. Näin ollen kevytautot tulisi EU-lainsäädännön mukaan katsoa kuuluvaksi moottoriajoneuvoihin", Pyöräliitto kirjoittaa tiedotteessaan.
Pyöräliitto katsoo, että lakiuudistuksella käytännössä kierretään B-ajokorttiluokan ikäraja ja kuljettajaopetus.
"Lakiuudistuksen myötä riskiryhmälle (15-17-vuotiaille) annetaan ajo-oikeus henkilöauton painoiselle ja kaupungissa henkilöauton nopeutta kulkevalle autolle, vieläpä ilman B-ajokortin kuljettajakoulutusta. Tämä on vakava turvallisuusriski jalankulkijoille ja pyöräilijöille", Pyöräliitto jatkaa.
Kevytautot ovat henkilöautoista muutettuja T-luokan ajoneuvoja, ja niiden maksiminopeus on 60 kilometriä tunnissa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

