Nettikikkojen kokeilu tuulilasin jään poistossa voi tulla kalliiksi, ja tuloskin on usein lyhytkestoinen
Yli puolet Autoklinikan kyselyyn vastanneista kertoo luottavansa jäisen tuulilasin puhdistuksessa perinteiseen jääskrapaan.
Jääskrapa ja harja ovat varmin ja turvallisin tapa siistiä lumi ja jää pois auton ikkunoista Kuva: Juho LeskinenHoukuttelevalta kuulostavat kikat, kuten tuulilasin sulattaminen kuumalla vedellä, ei juuri kiinnosta suomalaisautoilijoita, selvisi Autoklinikan kyselytutkimuksessa.
Tulos on hyvä, sillä kuuman veden ja jäätyneen tuulilasin yhdistelmään liittyy melkoisia riskejä.
"Kikkojen kokeilu voi tulla autoilijalle kalliiksi", Autoklinikan tiedotteessa todetaan.
"Mikäli tuulilasissa sattuu olemaan vaikkapa kiveniskemä, äkillinen lämpötilavaihtelu voi edistää merkittävästi iskemän laajenemista halkeamaksi tai pahimmillaan jopa sirpaloida lasin", varoittaa Autoklinikan Markus Helkamäki.
Vain alle prosentti Autoklinikan kyselyyn vastanneista tunnustaa käyttävänsä lasin sulatukseen kuumaa vettä. 61 prosenttia taas turvautuu perinteiseen jääskrapaan, ja 31 prosenttia lämmittää autoa, kunnes lasit sulavat. Loput noin 7 prosenttia turvautuu muihin menetelmiin.
"Jääskrapa ja harja ovat ehdottomasti se varmin ja turvallisin tapa siistiä lumi ja jää pois auton ikkunoista. On kuitenkin tärkeää varmistaa, että skrapa on kunnossa ja lasi puhdas, ettei tule epähuomiossa naarmuttaneeksi lasia", Helkamäki toteaa.
Tärkeää on myös muistaa siistiä tuulilasi kokonaan, pieni katseluaukko ei riitä liikenteen turvalliseen havainnointiin.
Autoilijat voivat toisinaan kärsiä myös tuulilasin sisäpintaan kertyvästä huurusta. Kyse on auton sisäilmaan kertyneestä kosteudesta, joka tiivistyy viileälle lasipinnalle.
Mikäli huurua kertyy lasipinnoille säännöllisesti tai runsaasti, autossa on todennäköisesti jotain vikaa.
"Raitisilman suodatin voi esimerkiksi olla kostea tai lasi vuotaa, tai sitten auton sisätiloihin on unohtunut esimerkiksi märkiä vaatteita. Kosteutta sisätiloissa voi myös ehkäistä kopistelemalla lumet pois kengänpohjista ennen autoon nousemista", Helkamäki selittää.
Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi helmikuussa 2020 yhteensä 846 mannersuomalaista, jotka käyttävät autoa vähintään satunnaisesti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
