
Toyota C-HR tarjoaa lippalakkimiehille särmikkään vaihtoehdon
Täyssähkön sijaan uutuus luottaa hyväksi havaittuun hybriditekniikkaan.
Uuden C-HR:n toimitukset alkavat perus-hybrideillä ensi vuoden alussa. Lataushybridi täydentää valikoimaa kesän korvalla. Kuva: Jarmo PalokallioToyotat hallitsevat Suomen teitä harmailla autoilla, jotka sopivat lippalakkipäisille miehille. Tuon tylsyyden aikanaan katkaisut C-HR on nyt ehtinyt toiseen sukupolveensa.
Toyota tunnetaan luotettavista autoistaan, jotka eivät herätä suuria intohimoja. Ne ovat suomalaisten mieleen. Tuolla konseptilla Toyota on napannut viidenneksen osuuden Suomen autokaupasta.
Vajaa kymmenen vuotta sitten yhtiö lähti hakemaan uutta suuntaa. Pääjohtaja Akio Toyoda totesi, ettei halua nähdä enää tylsiä autoja.
Vuonna 2016 esitelty C-HR toimi yhtenä uuden suuntauksen lähettiläänä. Auto muistutti futuristista tutkielmaa. Se oli jotain aivan muuta, mitä Toyotalta oli siihen asti totuttu näkemään.
Euroopassa C-HR:n kohderyhmäksi nostettiin noin 35-vuotiaat trenditietoiset uraohjukset. Suomessa kyseinen kohderyhmä ei juuri saa autokaupan kassakoneita kilisemään.
Meillä omalla rahalla uusia autoja ostavat lähinnä varttuneet kansalaiset. Rohkeasti muotoiltu C-HR on silti käynyt hyvin kaupaksi.
Uutuus jatkaa valitulla linjalla. Voimakkaat muodot erottavat sen massasta. Pokkauksia on riittänyt sivupelteihinkin. Lopputulos on hiottu tuulitunnelissa toimivaksi.
Varsinaisesti C-HR on keskikokoinen katumaasturi. Se sopii parhaiten lapsettomille aikuisille, mutta kyytiin mahtuu myös pieni perhe.
Auton sisällä näkymää hallitsee suuri keskusnäyttö. Liitettävyydet ovat kunnossa. Jopa niin että luvassa on myös digiavaimella toimiva versio.
Varman päälle pelaaminen näkyy siinä, että kojelaudassa on säilytetty myös nappulasäätimiä. Siitä plussaa.
Auton ohjaus on kevyt, mutta kaikin puolin johdonmukainen. Mutkat ja montut eivät tuota ongelmia.
Ajotilan voi valita kuljettajan mieltymysten mukaiseksi.
Takanäkyvyys on heikko, mutta peruutuskamera ja digitaalinen taustapeili auttavat asiaa.
C-HR:n alkaen mallina on 1,8 litran bensakoneella varustettu etuvetoinen hybridi. Sen vaihtoehtona on 2,0 litran nelivetohybridi. Myöhemmin mallisto täydentyy lataushybridillä.
Nelivetohybridin WLTP-syklin mukainen kulutus on noin 5 litraa 100 kilometrillä. MT:n koeajolenkillä kulutus pysyi suunnilleen tuossa lukemassa.
Lataushybridin toimintamatkaksi pelkällä sähköllä lupaillaan 66 kilometriä.
Nelivedon tavaratilan suuruus on 362 litraa ja vetokyky 725 kiloa. Lataushybridin tavaratila jää 310 litraan.
GR Sport- ja Premium -varusteilla autossa on aina 2 litran moottori. Parhaat varustetasot tunnistaa auton kaksivärisyydestä. Se koskee takapilaria ja kattoa.
Premiere Edition -varusteluun kuuluvat myös nahkaistuimet. Turvallisuusvarusteet ovat vakiona kaikissa malleissa. Siitäkin iso plussa.
Auton alkaen hinta on noin 36 000 euroa. Ladattavan hybridin saa 46 000 eurolla. Parhaalla varustelulla hinta nousee vajaaseen 52 000 euroon.
C-HR:n perusversion kovin kilpailija on Nissan Qashqai. Ladattavissa hybrideissä C-HR:n valtiksi nousee kattava varustelu.
Toyotan C-HR:n myyntiodotus ensi vuodelle on noin 1 600 kappaletta. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa vuoden alussa.
Lataushybridien toimitukset alkavat kesän korvalla. Niiden odotetaan nappaavan noin kolmanneksen auton tilauksista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






