Kuolonkolareissa nuori kuski usein umpihumalassa – turvavyö olisi pelastanut monta ihmistä
Viime vuonna sattui kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia 148, kun vastaava luku vuotta aikaisemmin oli 154. Näissä kolareissa kuoli viime vuonna 163 henkilöä, ilmenee Onnettomuus tietoinstituutin tuottamasta raportista.Viime vuonna moottoriajoneuvolla kuolonkolarin ajaneista kuljettajista lähes kolmannes ajoi humalassa. Alkoholi korostui erityisesti nuorten aiheuttamissa onnettomuuksissa, ilmenee Onnettomuus tietoinstituutin tuottamasta OTI-vuosiraportista.
Moottoriajoneuvo-onnettomuuksia sattui viime vuonna 148 ja niissä kuoli 163 ihmistä. Onnettomuuksissa kuolleista henkilöistä turvavyötä käytti vain noin puolet ja vammautuneista 70 prosenttia. Turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa 26 ihmisen hengen.
Moni onnettomuus tapahtui, koska kuljettaja ajoi ylinopeutta
Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kuoli 40, kun vuotta aiemmin menehtyneitä oli 31. Alkoholi oli mukana kahdeksassa jalankulkijan tai pyöräilijän hengen vaatineissa onnettomuuksissa.
Jos puutteita on turvavyön käytössä, ei heijastin tai pyöräilykypärä nekään ole liikenteessä liikkujien vakiovarusteita.
Kaikista kuolemaan johtaneista jalankulkuonnettomuuksista yli puolet sattui pimeällä. Kyseisissä onnettomuuksissa kuolleista alle puolet käytti heijastinta. Liikenneonnettomuuksissa kuolleista polkupyöräilijöistä 61 prosenttia eli 11 henkilöä ei käyttänyt kypärää. Raportin mukaan kypärän käyttö olisi saattanut pelastaa heistä kuusi.
OTI-vuosiraporttiin on koottu ehdotuksia, joilla liikenneturvallisuutta voisi parantaa. Näitä ovat esimerkiksi:
– Alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kiinnijääneille kuljettajille
– Turvavyön käytön varmistava tekniikka, kuten turvavyöhälytin tai ajonopeuden rajoittaminen, jos turvavyö ei ole käytössä
– Sivu- ja keskikaiteet estämään törmäyksiä ja lieventämään niiden seurauksia
– Ajosuorituksen ohjausjärjestelmät, esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä sekä jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistava varoitusjärjestelmä
– Liikennelääkärijärjestelmän kehittäminen ja ajokyvyn heikentymiseen puuttuminen ajoissa
– Riskitekijöistä, kuten ajo- ja liikkumiskuntoon liittyvistä riskeistä tiedottaminen
Lue OTI-vuosiraportti 2020 (pdf)
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

