Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Pitäisikö valita alle nastat vai kitkat? Asiantuntijat vastaavat viiteen yleiseen väitteeseen talvirenkaiden valinnasta

    Rengasvalintaan vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajokokemus, auton varustelu sekä ajettavat reitit.
    Suomalaisten autoissa on useimmiten nastarenkaat, mutta kitkarenkailla on oma vannoutunut käyttäjäkuntansa.
    Suomalaisten autoissa on useimmiten nastarenkaat, mutta kitkarenkailla on oma vannoutunut käyttäjäkuntansa. Kuva: Kari Salonen

    Suomalaisten autoissa on useimmiten nastarenkaat, mutta kitkarenkailla on oma vannoutunut käyttäjäkuntansa.

    Nastarengas on talvella vakaa ja turvallinen vaihtoehto. Se päihittää kitkarenkaan etenkin jäisellä tiellä ja kovaksi pakkautuneella lumella sekä silloin, kun keli ja lämpötila vaihtelevat suuresti. Toisaalta, kun kuljettaja tietää mitä tekee, on kitkarengas erittäin hyvä valinta. Kitkarengas tarjoaa ajomukavuutta ja on hiljainen sekä polttoainetaloudellinen vaihtoehto.

    Kaksi rengasalan kokenutta asiantuntijaa, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri sekä Vianorin Business Area Manager Vesa Laitinen kertovat, miten talvirenkaat kannattaa valita ja vastaavat viiteen yleiseen talvirenkaita koskevaan väitteeseen.

    1. Väite: Nastarengas on ainoa vaihtoehto, koska Suomi sijaitsee niin pohjoisessa.

    Matti Morrin mukaan väite ei pidä paikkaansa. Sen sijaan rengasvalinta riippuu siitä, millaisella autolla ja missä ajetaan sekä siitä, kuka auton käyttäjä on.

    "Jos kuljettajalla on talviautoilusta paljon kokemusta ja hän omistaa nelivetoisen auton, jossa on nykyaikaiset luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmät, kitkarenkaat ovat hyvä vaihtoehto. Kitkat voi valita myös silloin, jos autolla ajetaan lähinnä pääteillä ja jos auto on mahdollista jättää kotiin pääkallokelillä. Lisäksi rauhallinen ja ennakoiva ajotyyli sopii hyvin yhteen kitkarenkaiden kanssa", Morri sanoo.

    Laitisen mukaan nastarenkaat ovat parempi vaihtoehto erityisesti silloin, jos autoilija liikkuu myös pääteiden ulkopuolella, ja joutuu ajamaan kelillä kuin kelillä.

    "Suosittelen hankkimaan nastarenkaat myös silloin, kun samalla autolla on enemmän kuin yksi käyttäjä", hän lisää.

    2. Väite: Kitkarengas on fiksu valinta, koska renkaanvaihdon aikataulu on silloin joustava.

    Vianorin Vesa Laitisen mukaan on totta, että kitkarengasta käyttävät asiakkaat tulevat syksyllä renkaanvaihtoon aiemmin kuin nastarenkaiden omistajat, mikä tasaa kysyntää palvelupisteissä. Toisaalta keväällä kitkarenkailla voi halutessaan ajaa siihen saakka, että tiet lämpenevät kunnolla.

    "Tärkeintä on muistaa, että Suomessa tarvitaan erikseen kesä- ja talvirenkaat. Kitkarengas on esimerkiksi vesisateessa turvattomampi kuin laadukas kesärengas", Laitinen muistuttaa.

    3. Väite: Paras vaihtoehto on omistaa sekä nasta- että kitkarenkaat.

    Vaikka väite pitääkin osittain paikkansa, tuntuu se Morrista rahan haaskaamiselta.

    "Optimitilanteessa syystalven ja kevättalven voisi ajaa kitkarenkaalla sekä keskitalven nastallisella renkaalla. Kulutettua rahamäärää ajatellen en tiedä, onko tällainen kikkailu todella sen väärti", hän pohtii.

    4. Väite: Kitkarenkaiden suosio tulee koko ajan kasvamaan.

    Morri huomauttaa, ettei väite välttämättä pidä paikkaansa. Hän korostaa, että kitkarenkaiden sopivuus Suomen talviin riippuu siitä, miten paljon lunta ja jäätä on sekä siitä, missä kunnossa tiet ovat. Teknisen asiakaspalvelun päällikkö muistuttaa, että sivuteiden kunnossapito on jo nyt heikkoa. Jos tilanne vielä huononee ja hoito keskittyy pääteihin, nastarenkaiden tarjoama pito on hänen mukaansa sivuteillä entistä tärkeämpää.

    "Rengastekniikka kuitenkin kehittyy, ja nykyään kitkarenkaat toimivat jäällä paremmin kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten. Lisäksi talvet lyhenevät, joten veikkaan kitkarenkaiden osuuden kasvavan", Laitinen lisää.

    5. Väite: Ennen rengasostoksen tekemistä kannattaa lukea testituloksia.

    Vianorin Laitisen mukaan moni heidän asiakkaistaan lukee testituloksia, ja hyvä testitulos toisaalta lisää renkaan myyntiä. Hän vinkkaa, että jos haluaa tukea päätöksentekoon, voi tutustua isojen autolehtien pohjoismaisten renkaiden testeihin.

    "Testivoittaja ei kuitenkaan ole paras rengas jokaiselle. Kannattaa miettiä, mitä ominaisuuksia itse arvostaa, ja keskittyä tuloksiin niiltä osin. Sen jälkeen omasta tilanteesta on hyvä keskustella ammattitaitoisen rengasmyyjän kanssa", Laitinen neuvoo.