Suomessa suunnitellussa menopelissä on vivahteita potkukelkkailusta ja skootterista – laitteella voi ajella ympäri vuoden
Koneviesti kokeili suomalaisvalmisteista Skick-sähköajoneuvoa, jossa on etuveto, suksia muistuttavat astinlaudat, taitettava runko ja helppokäyttöiset ohjauslaitteet. Menopeliä voi käyttää niin talvi- kuin kesäkelilläkin.
Suomessa suunnitellun Skick-sähköskootterin sähköosat tulevat ulkomailta. Koeajajat antoivat kiitosta ajamisen hauskuudesta. Kuva: Seppo NykänenKoneviesti otti viime talvena kokeiluun Suomessa suunnitellun, ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetun Skick-sähköskootterin, jossa yhdistyvät potkukelkan perinteet ja sähköavusteisuus. Potkukelkkaa muistuttava Skick kulkee vetävällä etupyörällä ja takana on kaksi astinlautaa, jotka on varustettu pienillä pyörillä. Lumettomana aikana laitetta voi käyttää astinlautojen pyörillä, ja lumen tullessa pyörät voi nostaa ylös, jolloin astinlaudat muuttuvat suksiksi. Kantavuus on 150 kiloa.
Skickin huippunopeus on 25 km/h, ja ihanteellisissa olosuhteissa menopelin akun kestävyydelle luvataan jopa 50 kilometrin ajomatka. Liikennesääntöjen näkökulmasta ajokorttia ei tarvita, ikärajaa ei ole. Liikennevakuutus laitetta varten on hankittava, sillä sen paino ylittää 25 kiloa. Kuljetusta varten rungon pystyy taittamaan avaamalla pikalukot ja kääntämällä etupyörät astinlautojen päälle. Näin menopeli mahtuu helposti myös auton tavaratilaan. Ilman akkua laitteen paino on 51 kiloa.
Koeajossa laitetta ajettiin pääosin suksilla, jolloin takapyörät oli nostettu yläasentoon. Itse kyyti oli äänimaailmaltaan hiljaista: moottori oli äänetön ja vain suksista sekä pyöristä kuului pieniä ääniä. Laitteessa oli kolme nopeusaluetta: 9/18/25 km/h sekä peruutusvaihde.
Laitteen ajo-ominaisuudet vakuuttivat tasaisilla pinnoilla. Suoristuskyky kuitenkin heikkeni pehmeässä lumessa, kun etupyörän pito ei ollut riittävää. Tasapainoa ja pitoa pystyi kuitenkin säätämään seisomalla astinlautojen etuosassa ja liikkumista pystyi avittamaan potkimalla. Suksilla meno oli vakaata, mutta pyörien kanssa ajaessa runko taipui, jolloin ajo vaati hieman harjoittelua. Pienen totuttelun jälkeen ajo sujui kuitenkin ongelmitta. Koeajajat nauttivatkin Skick-sähköskootterin ajamisesta, ja laite sai kiitosta hauskuudestaan. Positiivista oli myös akun kestävyys pakkasolosuhteissa.
Korjattu juttua 17.12.2024 klo 11.07: Jutussa luki aiemmin, että laitetta varten ei tarvitse hankkia liikennevakuutusta. Tältä osin laki on muuttunut 1.6.2024 ja laite on nyt vakuuttamisvelvollinen.
Lue Koneviestin nettisivuilta lisää laitteen säädöistä ja tekniikasta sekä siitä, miten valmistaja aikoo kehittää tuotetta!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Mopedi oli aikoinaan maaseudun yleiskulkuneuvo – kolme 1960-luvun perusmopedia esittelyssä
Niu M+ -sähköskootteri sopii varauksin kulkupeliksi myös taajamien ulkopuolelle
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




