
Turkkilainen Basak pyrkii 5120-mallillaan läntisille traktorimarkkinoille – katso, millainen on Tractor of the Year -finaalissakin mukana ollut traktori
Turkkilainen Basak oli mukana viime vuoden Tractor of the Year -kilpailun Best Utility -sarjassa tehokkaimmalla 5120-mallillaan. Koneviesti tutustui Suomessa tuntemattomaan Basakiin sen synnyinseuduilla Turkissa.
Basak 5120 erottuu valmistajan muusta mallistosta nykyaikaisella muotoilullaan. Suomessa Basakilla ei ole edustusta. Kuva: Tapio Vesterinen5120 on turkkilaisen Basakin suurin ja tehokkain traktorimalli. Valmistajan pienemmistä malleista poiketen komponenteissa luotetaan lähinnä yhtiön ulkopuolelta ostettuihin osiin, kuten Deutzin moottoriin, ZF:n pikavaihdevaihteistoon ja Carraron etuakseliin. Basakin edustajien mukaan valmistaja suuntaa tällä mallilla ainoastaan länsimarkkinoille.
Basak valmistaa pienempiin mallisarjoihinsa moottorinsa omassa tehtaassaan, mutta tiukempien päästövaatimusten markkinoille menevien traktoreiden moottorit toimittaa reilun 100 hevosvoiman teholuokassa Deutz. 5120-mallin 3,6-litrainen Deutzin nelosmoottori täyttää edelliset tason 4 päästövaatimukset. Tehoa moottori tuottaa 121 hevosvoimaa, suurin vääntö kirjataan lukemin 480 Nm. Moottori osoittautui pikaisen koeajon perusteella Deutzille tyypillisesti sitkeäksi.
Vaihteistoksi Basakin insinöörit ovat valinneet neljällä päävaihteella ja neljällä pikavaihteella varustetun ZF:n TPT11-voimansiirron. Huippunopeus tällä vaihteistolla on 40 km/h. Lisävarusteena vaihteistoon on saatavilla pikavaihdeautomatiikka, joka osoittautui kivikovaksi kuivunutta maissipeltoa kyntäessä varsin toimivaksi ratkaisuksi.
Hinnaltaan kilpailukykyiseksi traktoriksi Basakin hydrauliikka on nykyaikainen − kuormantuntevan työhydrauliikkapumpun tuotto on 100 litraa minuutissa, lisäksi ohjausta ruokkii erillinen hammaspyöräpumppu. Taakse on saatavilla kolme mekaanisesti hallittua ja yksi sähköohjattu työhydrauliikkaventtiili. Mahdollisen etunostolaitteen toimintoja voidaan täydentää yhdellä pikaliitinparilla.
Ohjaamo on yleisilmeeltään selkeä. Nykyaikaista tunnelmaa luo mittariston monipuolinen digitaalinäyttö. Kuva: Tapio VesterinenOhjaamo on Basakin omaa suunnittelua. Mukavuusvarusteista saatavilla on automaatti-ilmastoinnin lisäksi ilmapenkki sekä mekaaninen ohjaamojousitus. Etujousitusta ei ole saatavilla.
Ohjaamomeluksi tehdas ilmoittaa 78 desibeliä, joka on nykykoneissa keskiarvon meluisammalla puolella. Ajo-ominaisuuksiltaan Basak oli hyvää keskitasoa. Hallintalaitteet olivat kevytkäyttöiset, joskin joitain ergonomiakukkasia sattui silmään jo ensi kertaa istuimelle istahtaessa.
Lue Koneviestin nettisivuilta lisää Basakin traktorivalmistuksesta ja historiasta!
Katso video:
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




