Koneviestin traktorivertailussa suosiotaan kasvattava vajaan 300 hevosvoiman kokoluokka – hyvinvarusteltuja huippumalleja testattiin perusteellisesti
Koneviesti vertaili keväällä 2023 kolmen muun eurooppalaisen konelehden kanssa noin 280-hevosvoimaisia portaattomalla voimansiirrolla varustettuja traktoreita Tanskassa. Hyvin varustelluissa traktoreissa oli muun muassa RTK-tarkkuuden automaattiohjaukset, parhaat jousitus- ja istuinvaihtoehdot sekä etunostolaitteet.
Vertailutraktoreita testattiin kuukauden ajan käytännön töissä yhteensä 11 eri työkoneen kanssa. Kuva: Marcus Pasveer280−300 hevosvoiman teholuokan traktoreita voidaan pitää nykyisin valmistajien lippulaivamallistona. Tässä luokassa on tapahtunut huomattavaa kehitystä viimeisen kahden vuoden aikana, ja myyntimäärät ovat myös selvässä kasvussa.
Valmistajien panostus vajaan 300 hevosvoiman kokoluokkaan on kovaa, sillä traktorit sopivat hyvin moneen käyttöön, kuten kuljetuksiin ja raskaisiin peltotöihin ollen silti riittävän ketteriä moniin töihin.
Testikoneissa oli tällä kertaa neljä varsin tuoretta mallia: Massey Ferguson 8S.285 Dyna-VT, New Holland T7.300 AutoCommand, Valtra Q285 sekä John Deere 6R250. Loput kolme eli Claas Axion 870 Cmatic, Deutz-Fahr Agrotron 8280 TTV ja McCormick X8.631 ovat ehtineet jo hieman varttuneempaan malli-ikään.
Yksi tärkeä traktori kuitenkin puuttuu joukosta, nimittäin uusi Fendt 728 Vario. Alun perin mukaan ilmoittautunut Fendt perui osallistumisensa, sillä valmistaja ei halunnut osallistua vertailuun esisarjan traktorilla. Sarjatuotantokoneita ei ollut vielä saatavilla keväällä 2023.
Näin vertailu tehtiin
Traktoreita testattiin kuukauden ajan Tanskassa. Peltokokeet tehtiin paikallisen suuren kasvinviljelytilan mailla. Vertailussa traktoreita käytettiin 11 työkoneen kanssa, ja vetokykyä arvioitiin niin kyntäessä kuin perävaununkin kanssa. Maksimitehot mitattiin sekä dynamometrissä että vetokokeessa. Testiryhmään kuului yhdeksän journalistia neljän maan lehdistä. Testikuljettajat arvioivat traktoreiden ominaisuuksia normaalin työskentelyn aikana.
Seitsemän teknisesti edistyneen traktorin perusteellinen testaaminen ei onnistu muutamassa päivässä. Testi alkoi jokaisen valmistajan pitämällä perehdytyksellä, joka mahdollisti traktorin toimintojen esittelyn aina voimansiirron säädöistä automaattiohjausten käyttöön.
Tieajo-ominaisuuksia tutkittiin reilun 14 kilometrin tielenkillä kuormatun perävaunun kanssa. Testilenkki ajettiin jokaisella traktorilla useampaan kertaan kahden kuljettajan voimin. Ajo-ominaisuuksien tarkastelun lisäksi muun muassa polttoaineen kulutukset saatiin mitattua traktoreihin asennetun mittalaitteiston avulla.
Vetotehomittauksissa ja ohjaamon melutason määrityksessä käytettiin suomalaisen Testmill Oy:n osaamista. Moottoritehot mittasi tanskalainen voimanottotehomittauksiin erikoistunut Landbrugets Traktorafprøvning. Polttoaineen kulutus mitattiin dynamometrikokeessa ulkoisella tarkkuusmittarilla.
Peltotöissä jokainen kuljettaja sai oman kuittityökoneensa, jotta jokaista traktoria arvioitiin järjestelmällisesti eri työkoneiden kanssa. Pellolla kiinnitettiin huomiota ajomukavuuteen, voimalinjan toimintaan ja esimerkiksi melutasoon ja automaattiohjausten peruskäyttöön.
Automaattiohjauksiin tutustuttiin syvällisemmin sen jälkeen, kun valtaosa testiryhmästä oli kotiutettu. Samassa yhteydessä tehtiin myös Isobus-vertailun käytännön kokeet. Mainittujen kokeiden lisäksi tehtiin huomattava määrä mittauksia koskien niin kääntöympyröitä, ohjaamon portaiden mittoja kuin ohjaamonäkyvyyttäkin.
Lue Koneviestin nettisivuilta tarkempi kuvaus traktorivertailussa mukana olevista traktoreista!
Katso myös Koneviestin nettisivuilta video, jossa Koneviestin traktoritoimittaja kertoo tarkemmin testitraktorien tiejo-ominaisuuksien vertailemista!
Sinua saattaa kiinnostaa myös muut traktorivertailun liittyvät artikkelit:
Vertailutraktoreiden voimansiirrossa oli merkittäviä teknisiä eroja
Ero hiljaisimman ja meluisimman ohjaamon välillä oli merkittävä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




