Mitä vauhti maksaa? Vertailussa traktoreiden polttoaineen kulutuksia neljänkympin ja viidenkympin tuntinopeuksilla
Paljonko maksaa se, että traktorilla ajetaan 40 kilometrin tuntinopeuden sijaan 50 km/h? Matka kestää lyhyemmän aikaa, mutta mitataanko ajansäästö minuuteissa vai sekunneissa? Koneviesti selvitti, paljonko on nopeuden vaikutus polttoaineenkulutukseen.
Traktorivertailun yhteydessä Koneviesti tutki traktorin huippunopeuden vaikutuksia koneen työkäytössä. Kuva: Marcus PasveerKoneviesti vertaili vuonna 2022 kolmea John Deeren traktorimallia. Testissä olleet 6R-mallit ovat saatavilla niin 40 km/h kuin 50 km/h versioinakin. 6M-mallit sen sijaan oli saatavilla tuohon aikaan vain neljänkympin vaihteistolla. Koneviesti tutki traktorivertailun yhteydessä traktoreiden polttoaineen kulutuksia 40 km/h ja 50 km/h nopeuksilla samoissa olosuhteissa sekä huippunopeuden vaikutuksia käytännön elämään.
Kaikilla kolmella traktorilla ajettiin useita kertoja tuttua 27 kilometrin reittiä, jonka varrelle mahtui niin tasaisempia kuin mäkisempiäkin osuuksia. Traktoreilla vedettiin samaa maansiirtoperävaunua, jonka kokonaispaino hiekkakuorman kanssa oli 17 tonnia. Lisäksi traktorit olivat varustettiin mittalaitteilla, jotka mittasivat tarkasti nopeutta ja polttoaineenkulutusta. Tulokset paljastivat erot huippunopeuksien välillä, mutta kokonaiskuvan kannalta on huomioitava myös muita muuttujia.
40 km/h kulkevalla 6155M CommandQuad -traktorilla 27 kilometrin reittiin kului aikaa 47 minuuttia ja 48 sekuntia. Aikaa kului kuusi minuuttia ja 27 sekuntia kauemmin kuin kaksoiskytkinvaihteistolla varustetulla 6155R DirectDrive -mallilla. Portaattomalla voimansiirrolla varustettu AutoPowr selvitti reitin vielä muutaman minuutin DirectDrive-6R:ääkin nopeammin. 6R-traktorit hyötyvät vaihteistojen lisäksi lisätehosta, jota 6M:ssä ei ole. 50 km/h kulkevat traktorit voivat hyödyntää korkeampaa huippunopeutta lähinnä tasaisilla ja alamäkiosuuksilla. Kuuden tai kymmenen minuutin ajansäästöllä ei ole merkitystä, mikäli tieajoa on muutaman kerran viikossa. Jos traktori viettää suurimman osan päivästä tien päällä, tilanne muuttuu.
Ajan lisäksi tutkittiin myös polttoaineen kulutusta. 6155M kulutti 27 kilometrin reitillä noin 17,2 litraa polttoainetta. Viittäkymppiä ajaessa 6R DirectDriven vastaava kulutus oli 19,2 litraa. Ero pikavaihdevaihteistolla ja samalla moottorilla varustettujen traktoreiden välillä oli siis 1,96 litraa. Ajoimme reitin myös 6R DirectDrivella siten, että huippunopeus rajoitettiin 40 kilometriin tunnissa. Polttoainetta säästyi, mutta 6M oli edelleen taloudellisempi.
Vertailun vuoksi ajoimme reitin useampaan kertaan myös 6R AutoPowrilla. 50 km/h ajaen polttoainetta kului yllättäen 0,17 litraa vähemmän kuin 6M:llä. Portaattomalla voimansiirrolla varustettu 6R oli paitsi taloudellisin, myös nopein kaikissa testivariaatioissa. Joissain tapauksissa polttoainetta saattoi jopa säästyä, kun nopeutta kasvatettiin. Pelkän huippunopeuden lisäksi polttoaineen kulutukseen vaikuttavat kuljettajan ja ajotavan lisäksi myös voimansiirto sekä renkaat rengaspaineineen.
Nykyisillä polttoaineen hinnoilla pienikin kulutuksen lasku säästää selvää rahaa. AutoPowr-6R oli nopein ja taloudellisin traktori kulutuslenkeillä, mutta polttoaineen kulutusta oli edelleen mahdollista pienentää rajoittamalla huippunopeus 40 kilometriin tunnissa. Nopeuden pudotus säästi reilun litran polttoainetta, mutta vastavuoroisesti aikaa kului viisi minuuttia ja yhdeksän sekuntia kauemmin. Polttoaineen säästön lisäksi on syytä ottaa huomioon komponenttien kuluminen niin traktorissa kuin perävaunussakin – suurempi nopeus tarkoittaa tunnetusti suurempia rengaskuluja ja kulumaa esimerkiksi jarruissa. Helpointa säästöä kertyy tyhjäkäynnin vähentämisestä, mutta myös rengaspaineisiin, ajotapaan ja ajonopeuteen kannattaa kiinnittää huomiota.
Nopeutta valitessa on hyvä muistaa myös työkoneen tai perävaunun nopeusluokitus. Mikäli esimerkiksi perävaunu on hyväksytty vain 40 km/h nopeudelle, sitä ei saa tällöin vetää 50 km/h nopeudella. Nopeusluokituksen ylittäminen voi aiheuttaa tihentynyttä korjaustarvetta, sillä jarrut ja laakerit saattavat olla mitoitettu vain 40 km/h nopeudelle.
Traktoreilla ajettiin myös mäkikokeet.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten lähtönopeus vaikuttaa sekä paljonko polttoainetta kului mäkiajossa!
Työryhmä: Koneviesti, Suomi: Tapio Vesterinen, Bedre Gardsdrift, Norja: Magnus Sørlie, Per Magne Tøsse, kuvat: Marcus Pasveer.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




