Raahesta löytyy yksi aikansa suurimmista pyöräkuormaajista – Caterpillar 992 -pyöräkuormaajalla pystyi kantamaan jopa 25 tonnin kuorman
Caterpillarin 992 oli syntyaikanaan yksi suurimmista pyöräkuormaajista. Suomessa yksi näistä jättiläisistä löytyy Raahesta, ja on mahdollisesti viimeinen lajiaan tässä maassa.
Pitkärunkoisen Caterpillar 992 -pyöräkuormaajan kokonaispituus on louhekauhalla 11,4 metriä. Koneen kokoluokan hahmottaa, kun sen viereen ajetaan henkilöauto. Kuva: Heikki HaapakoskiVuonna 1951 Lauri Krekilä käynnisti Raahessa maansiirtoliikkeen, jossa aluksi oli ollut käytössä yksi kuorma-auto. Toiminta laajeni vähitellen ja Krekilä urakoi vakituiseen Raahen Rautaruukin terästehtaalla, jonka lisäksi oli maanrakennustöitä myös muissakin kohteissa.
Käytetty Caterpillar 992 -pyöräkuormaaja ostettiin yritykselle 1970-luvun alkuvuosina Kiirunan kaivokselta Pohjois-Ruotsista. Yksi Lauri Krekilä Ky:n kuljettajista Valto Marjaniemi muistelee koneen saapumista Suomeen.
”Kun 992-konetta tuotiin Kiirunasta lavetilla, hytti oli otettu pois, jotta kuljetuksen korkeutta saatiin madallettua. Yksi silta oli kuitenkin niin matala, että ratti hipaisi sillan kanteen. Se oli niin lähellä, että näytti kuin ratin pinnasta olisi pyyhkäisty hieman rälläkän laikalla”.
Yritys oli koneen työsaavutuksiin tyytyväinen, sillä myöhemmin yritys osti toisen samanlaisen Caterpillar 992A -kuormaajan Luulajasta.
Raahessa Caterpillar 992 -pyöräkuormaajat joutuivat kolmivuorotyöhön Raahen terästehtaalle. Niillä syötettiin malmia masuuneihin ja sintraamoon sekä käytettiin kivihiilen käsittelyssä maalla ja merellä.
Marjaniemi kuvaa, miten kuormaajia hyödynnettiin kivihiiltä tuovien valtamerilaivojen lastin purkamisessa:
”Valtamerilaivoista lasti purettiin keskellä pohjanlahtea puskuproomuihin. 992 ajettiin proomuun ramppia pitkin, jonka jälkeen proomu ajoi merelle hiililaivan luokse. Laivan nosturit nostelivat kivihiiltä isoilla kahmareilla proomuun, ja 992 kuormasi sitä tiivisti sinne sekä nosteli sitä kasoiksi. Rannassa sitten 992 lastasi kivihiiltä autojen kyytiin purkuvaiheessa.”
Työ merellä tapahtui sään ehdoilla, eivätkä kuljettajat tienneet, milloin seuraavan kerran pääsevät maihin. Yhtäjaksoinen työskentely merellä tarkoitti sitä, että koneisiin oli myös pakko tehdä korjauksia merellä. Työ merellä oli usein myös pitkäveteistä.
Valto Marjamäki muistelee: ”Jos homma sujui hyvin kelien ja muun puolesta, purku oli tehty viikossa, mutta pahimmillaan siinä meni kaksi kuukautta.”
Raskaissa töissä pyöräkuormaajat joutuivat lujille. Lauri Krekilän poika Ilkka Krekilä kertoo, että renkaat eivät tahtoneet kestää raskaassa malminsyötössä. Rengasongelmat aiheuttivat isoja lisäkustannuksia, sillä markka-aikaan yksi 992-pyöräkuormaajan rengas saattoi maksaa 30 000 markkaa.
Myös polttoainetta meni terästehtaan työssä runsaasti. ”Malminsyötössä kun painettiin kunnolla menemään, niin kulutus oli 100 litraa tunnissa. Kantomatka oli noin 250–300 metriä. Tunnissa kantoi noin 800–1000 tonnia. Vuorossa pääsi noin 10 000 tonniin, kun homma sujui. Kevyessä työssä pääsi kyllä 50 litran kulutukseen tunnissa. Tankin kapasiteetti koneessa on 830 litraa ja se riitti päivän ajaa,” muistelee Ilkka Krekilä.
Valto Marjamäki kertoo, millaista oli ajaa suurella koneella. ”992 oli kevyt ajaa. Esiohjaus toimi oikein hyvin. Vivut ja ohjaus olivat hyvät, ei mitenkään raskasta. Käsijarrun kanssa oli joskus vähän probleemia.”
Kone oli vakaa ja salli ottaa luvattua suuremman kuorman kantaakseen. Koneen virallinen kantokuorma on 15 tonnia, mutta Valto kertoo pystyneensä kantamaan noin 25 tonnia koneella.
”Pienemmät saattoivat nostaa perän pystyyn, mutta tämä iso kone ei tehnyt niin läheskään yhtä herkästi. Pitkärunkoinen kone oli muutenkin tukevampi verrattuna pienempiin koneisiin. Koneen kaatokuorma on 38 tonnia.”
Edelleen täysin työkuntoinen 992A on tällä hetkellä varastoituna. Sopivan työmaan sattuessa kohdalle kuormaaja voidaan jälleen ottaa töihin.
Lue Koneviestin nettisivuilta lisää Valto Marjamäen ja Ilkka Krekilän muistelmia Caterpillari 992 -kuormaajasta!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




