Romutuspalkkio houkuttaa autokauppaan
Auton ostajan hemmottelu alkaa heinäkuussa voimaan tulevalla romutuspalkkiolla. Ensi vuonna valtio vauhdittaa autokannan nuorentamista autoveron alennuksella.
Autokauppa kantaa kortensa kekoon maksalla osansa romutuksista. Sen lisäksi kauppiaat tarjoavat täkynä autokaupan rahoitusta pienellä kuukausierällä.
Valtion kumpikin piristysruiske kohdistuu vähäpäästöisiin autoihin.
Heinäkuun alussa voimaan tuleva romutuspalkkio tarjoaa selkeän lisäkiihokkeen autokauppaan. Navetan taakse lahonneesta hylystä saa 1 500 euron alennuksen uutta autoa ostettaessa.
Romutuskokeilu on voimassa vuoden loppuun.
Valtion osuus romutuspalkkiosta on 1 000 euroa. Maahantuojat ovat luvanneet maksaa loput 500 euroa.
Romutuspalkkion saannin edellytyksenä on, että romutettava auto on yli 10 vuotta vanha. Sen ei tarvitse olla ajokunnossa tai katsastettu, mutta palkkion saa vain omistaja, jolla auto on ollut viimeksi käytössä.
Palkkio rajaa uuden auton hankinnan vähäpäästöisiin malleihin. Romun tilalle on ostettava auto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 grammaa kilometrille.
Palkkion saadakseen vanha auto pitää viedä romutettavaksi viralliseen vastaanottopisteeseen. Palkkion saa, kun esittää romutustodistuksen autokaupan yhteydessä.
Romutuspalkkion osuus vähennetään auton hinnasta. Siksi auton hinta kannattaa tinkiä ensin kohdalleen.
Valtio on varannut romutuspalkkioon kolme miljoonaa euroa eli tavoitteena on 3 000 auton romuttaminen.
Ongelmana on, etteivät romuautojen omistajat useinkaan katsele uusia autoja. Poikkeuksen tekevät taloudet, joilla on useita autoja tai romuautoja on muuten jäänyt nurkkiin.
Autokauppiaat yrittävät vauhdittaa myös vanhojen käyttöautojen vaihtamista uusiin. Nyt on siihen oiva tilaisuus.
Tarjolla on edullisia automalleja, uuden auton omistajaksi pääsee halvimmillaan reilulla kymppitonnilla. Siinä hintaluokassa 1 500 euron alennus on jo huomattava.
Lisäksi autokauppa räätälöi romuautojen vaihtajille vaikeasti ohitettavia rahoituspaketteja.
”Houkuttelemme uusien autojen ostajia romutuspalkkiolla ja rahoitusratkaisuilla, joissa uuden auton kuukausierä on painettu esimerkiksi parin sadan euron pintaan”, kertoo Fordin toimitusjohtaja Hannu Pärssinen.
Hallituksen esittämä autoveron alennus on tarkoitus toteuttaa neljässä erässä ensi vuodesta alkaen. Se koskee autoja, joiden päästöt ovat enintään 140 grammaa kilometrille.
Hallitus toivoo, että jaksotuksen takia auton hinnan vuosittaiset laskut jäävät niin pieniksi, ettei autokauppojen siirtoon maksimaalisen hyödyn saamiseksi ole syytä. Esimerkiksi Škoda Octavia 1,2 TSI:n hinta laskee ensi vuonna 21 646 eurosta vajaalla parilla sadalla eurolla 21 464 euroon.
Sekä romutuspalkkion että autoveron alennuksen tavoitteena on nuorentaa Suomen autokantaa. Se on Euroopan vanhimpia. Autojen romutusikä on noussut yli 20 vuoden.
Jarmo Palokallio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

