Autokanta sähköistyy vauhdilla, ladattavien uusien autojen osuus nousemassa 40 prosenttiin
Autokannan hidas kierto pitää polttomoottoriautot vielä pitkään liikenteessä.
Tässähköautojen osuus uusista autoista nousee tänä vuonna 17 prosenttiin. Kuvassa Opel Mokka, joka on myynyt hyvin sähköautona. Kuva: Jarmo PalokallioAutoilun sähköistyminen etenee nopeasti. Pullonkaulaksi ovat muodostumassa latausmahdollisuudet.
Viime vuonna jo noin 30 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia. Noin viidennes oli ladattavia hybridejä ja 10 prosenttia täyssähköautoja.
Tänä vuonna täyssähköautojen osuuden arvioidaan kasvavan noin 17 prosenttiin rekisteröinneistä ja ladattavien hybridien vajaaseen neljännekseen rekisteröinneistä. Ladattavien autojen yhteenlaskettu osuus kasvaisi näin noin 40 prosenttiin.
Henkilö- ja pakettiautojen sähköistyminen nopeutuu selvästi tämän vuosikymmenen toisella puoliskolla, sillä EU-lainsäädännössä henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoja ollaan kiristämässä.
Komission esittää, että uusien henkilöautojen keskipäästöt alenisivat 55 prosentilla ja pakettiautojen 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.
Vuoden 2035 tavoitteeksi on ehdotettu, että uudet autot olisivat nollapäästöisiä. Linjaus rajaa ajoneuvovalmistajien mahdollisuutta pitää polttomoottoriautoja tuotannossa vuoden 2030 jälkeen.
Vuoteen 2025 mennessä lähes kolmanneksen ensirekisteröidyistä henkilöautoista on ennakoitu olevan täyssähköautoja ja ladattavien autojen yhteenlasketun osuuden on arvioitu kasvavan jo 55 prosenttiin rekisteröinneistä.
Täyssähköautojen osuuden arvioidaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä jo lähes kahteen kolmasosaan rekisteröinneistä ja vuonna 2035 kaikki ensirekisteröitävät autot olisivat täyssähkö- tai polttokennoautoja.
Sähköistymisen on ennakoitu Suomessa olevan hieman nopeampaa kuin Euroopassa keskimäärin, mutta hitaampaa kuin muissa Pohjoismaissa.
Autokannassa arvioidaan olevan noin 740 000 ladattavaa henkilöautoa vuonna 2030. Tärkeä reunaehto ladattavien autojen yleistymiselle on latausinfran kehittyminen, sillä ilman kotilatausmahdollisuutta ja kattavaa julkista latausverkkoa sähköistyminen hidastuu.
”Sähköautojen käyttökustannukset ovat huomattavasti polttomoottoriautoa alemmat, mikä osaltaan lisää sähköautojen houkuttelevuutta. Sähkö- ja kaasuautojen yleistymistä voitaisiin edelleen nopeuttaa latausinfratuilla ja nykyistä reilummilla hankintakannusteilla”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Käyttövoimaennusteen mukaan henkilöautokannassa on vuonna 2030 noin 2,2 miljoonaa polttomoottoriautoa. Koska autokannan kierto on hidas käyttövoimamurros etenee hitaasti, vaikka uusien polttomoottoriautojen myynti päättyisikin vuonna 2035.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

