Nopankylän koulu on nyt tupaten täynnä lapsia
Espanjalaisen, kreikkalaisen ja puolalaisen koulun lapset ahertavat tämän viikon Nopankylän koulussa. Ohjelmassa on muun muassa retki Ähtärin eläinpuistoon. Johannes Tervo Kuva: Viestilehtien arkistoILMAJOKI (MT)
Lasten englannin kielen taidot pääsevät Ilmajoen Nopankylän koulussa lukuvuoden huipennukseksi todelliseen tulikokeeseen. Koulun oppilasmäärä tuplaantui maanantaina 21:stä 42:een, kun koululle pelmahti viikon ajaksi 21 uutta oppilasta Espanjasta, Kreikasta ja Puolasta.
”Kyllä siitä vähän sai selvää”, kommentoi kuudesluokkalainen Ville Haavisto, joka kuunteli uusien oppilaiden kanssa englanninkielisiä ohjeita tyynyliinan ompeluun.
Nopankyläläiset ovat päntänneet englantia toiselta luokalta lähtien. Vierailijoista espanjalaiset oppilaat ovat taapertaneet koulutielle jo kolmivuotiaina. Tuolloin alkoi myös englannin harjoittelu.
”Tämän kahden vuoden yhteistyöhankkeen tavoitteena on meidän koulussamme englannin kielen oppiminen. Kukin koulu toteuttaa hankkeessa sovittuja yhteisiä teemoja omalla painotuksellaan”, kertoo EU-hankkeen espanjalainen pääkoordinaattori Mónica Arellano Espitia.
Hän opettaa englantia Koillis-Espanjan Fragassa sijaitsevassa koulussa. Koulussa on 600 oppilasta, joten Suomeen lähtijät piti karsia tiukoilla kriteereillä.
”Mukaan pääsi 12 oppilasta, jotka saavuttivat parhaat pisteet käytöksessä ja arvosanoissa.”
Haavistoa ja luokkakaveria Jere Pörriä hieman huvittaa, kun he kuulevat, ettei tiukasta karsinnasta päässyt läpi yhtään espanjalaispoikaa.
”Sijoilla 13 ja 14 oli poikia”, Arellano Espitia sanoo.
Yhteistyökoulun poikiin ilmajokelaiset pääsevät tutustumaan ensi vuoden toukokuussa. Silloin he tekevät hankkeeseen kuuluvan vastavierailun Espanjaan. Hankerahat eivät ihan riitä kaikkien matkaan, joten matkakassaa kerätään vanhempien kanssa talkoilla.
Pienelle kyläkoululle monikymmenpäisen vierailijajoukon isännöinti on valtava ponnistus. Koulussa on kaksi opettajaa, avustaja ja osa-aikainen erityis- ja musiikin opettaja. Koko henkilökunta on paiskinut lujasti töitä, jotta vierailijat saataisiin viihtymään.
Koulun johtaja Sirkku Vainio-
Hynnilä kiittelee myös oppilaiden vanhempia avusta.
”Kun pyysin lakanoita, polkupyöriä ja kyytiapua, kaikki järjestyi.”
Vainio-Hynnilä kehuu oppilaiden sanavaraston kehittyneen rutkasti marraskuussa alkaneen yhteistyöhankkeen ansiosta. Samoin tietotekniikkataitoja on harjoiteltu ahkerasti, kun hankkeeseen liittyvät koulutyöt esitellään sähköisiä kanavia pitkin eurooppalaisille kumppaneille.
Arellano Espitia halusi suomalaisen koulun mukaan hankkeeseen, koska suomalaisella peruskoululla on kovettu maine kansainvälisissä vertailuissa.
Kuudesluokkalainen Haavisto ei kanna stressiä koulumaineesta. Häntä mietityttää enemmän metsästyskoe, joka pitäisi läpäistä, jotta ura kyyhkysten ja jänisten metsästäjänä voisi alkaa.
Hanna Lensu
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
