Viljatori-verkkopalvelu kerää nyt tietoa myös viljaerien hiilijalanjäljestä
"Lisääntyvä laatutieto on toivottavasti yksi väline parempaan hintaan ja saattaa lähitulevaisuudessa olla jopa joidenkin ostajien ehtona kauppojen syntymiselle", MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin sanoo.
Viljatori-verkkopalvelussa liikkuvien viljaerien mukana kulkee nyt entistä enemmän tietoa, joten erikoiserät on mahdollista erottaa entistä paremmin. Kuva: Kari SalonenViljatori.fi -verkkopalvelussa on myyty ensimmäiset viljaerät, joissa on mukana tieto erän hiilijalanjäljestä.
Kaupan yhteydessä ostaja sai tiedon, kuinka paljon kyseisen viljaerän tuottaminen on synnyttänyt kasvihuonekaasuja. Tieto perustuu myyjän ilmoitukseen.
Viljatori.fi on verkkopalvelu, jossa viljelijät voivat myydä viljaa haluamissaan erissä ja ilman välikäsiä suoraan ostajalle. Ostajina ovat viljaa käyttävä teollisuus ja kotieläintilat.
Viljatori on ollut mukana Luonnonvarakeskuksen Valued Grain Chain -hankkeessa, jonka tarkoituksena on parantaa viljanviljelyn kannattavuutta.
Hankkeessa on hyödynnetty älymaatalouden sovelluksia viljaerien laatutietojen keräämiseksi siten, että erikoiserät on mahdollista tunnistaa ja myydä tavanomaisesta sadosta erillään.
"Viljatorin ja hankkeen yhteistyönä koottiin yleisimmät lisäarvoon vaikuttavat laatukriteerit, jotka kulkevat Viljatorin kautta viljelijältä suoraan ostajalle. Viljatorin kautta ostaja tavoittaa viljelijät suoraan saaden jäljitettävää ja laadukasta viljaa", kertoo MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.
"Jäljitettävyys on keino irrottautua bulkista ja se tekee viljaeristäkin haluttavampia", Wallin jatkaa.
Viljatorilla voi käydä kauppaa niin pienistä kuin isoistakin eristä.
"Koska erät voivat olla pieniäkin, ostajat löytävät markkinoilta nykyistä tehokkaammin erilaiset erikoiserät, kuten vähemmän ilmastokuormaa aiheuttavat viljaerät. Tällainen lisääntyvä laatutieto on toivottavasti yksi väline parempaan hintaan ja saattaa lähitulevaisuudessa olla jopa joidenkin ostajien ehtona kauppojen syntymiselle", Wallin sanoo.
"Digitaalisessa ympäristössä laadun ja hinnan seuraaminen on helppoa. Kaupankäynnin läpinäkyvyyttä lisää, kun hintatiedot markkinatilanteesta ja toteutuneista kaupoista löytyvät samasta paikasta."
Ensimmäisen hiilijalanjälkitiedon sisältävän viljaerän Viljatorissa myi Markus Eerola Knehtilän tilalta Hyvinkäältä.
Erikoiskauraerät myyneen Eerolan mukaan jäljitettävyys ja hiilijalanjälki tuottavat ostajalle lisäarvoa ja siten edistävät myyntiä. Viljatorin kautta hiilijalanjälkitiedolla varustettujen erien myynti oli hänen mukaansa helppoa.
Viljatori.fi -verkkopalvelun ovat perustaneet MTK ja SLC sekä Altia, Atria, HKScan, Raisio ja Valio.
Käyttäjiksi Viljatoriin voivat liittyä kaikki vilja-alan toimijat. Viljatoriin liittyminen on maksutonta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


