Suoramyynnin suosiokasvaa Amerikassa
Yhdysvaltojen maatalousministeriön Usdan tuoreen tilaston mukaan suoramyynti on jatkanut voimakasta kasvuaan.
Kasvu näkyy myös suoramyyntitorien määrän nopeana lisääntymisenä. Viime perjantaina julkistetun tilaston mukaan farmer’s marketeiksi kutsuttuja suoramyyntitoreja on tänä vuonna liki kymmenen prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.
Usdan ylläpitämässä rekisterissä on lähes 7 900 toria, kun vielä viime vuonna niitä oli alle 7 200.
Torien perustamiseen on innostanut myös kuluttajien lisääntynyt kiinnostus ruokaa ja ruuan tuotantoa kohtaan.
Usdan mukaan ihmiset haluavat muun muassa tukea paikallista taloutta, lisätä yhteyksiä ruuan tuottajiin sekä ostaa mahdollisimman tuoretta ruokaa. Suoramyyntitorien valikoimiakin pidetään parempina kuin tavallisten ruokakauppojen.
Kuluttajat kokevat, että suoraan tuottajilta ostettu ruoka on turvallisempaa kuin kaupasta hankittu.
Turvallisuuden tunteeseen sisältyy myös riskejä, pohtii blogikirjoituksessaan Pohjois-Carolinan yliopiston ruokaturvallisuuteen keskittynyt apulaisprofessori Benjamin Chapman. Chapman on huolissaan siitä, pystyvätkö suoramyyntitorit pitämään yllä kuluttajien mielikuvaa myymänsä ruuan turvallisuudesta.
Chapmanin johtama ryhmä on laatinut sen vuoksi suoramyyntiä harjoittaville viljelijöille hyvien käytäntöjen ohjeiston, joka on näiden käytettävissä vapaasti netissä.
Myös suomalaiskuluttajat ovat kiinnostuneita suoramyynnistä. MTT:n tuoreen tutkimuksen mukaan jopa neljäsosa kuluttajista haluaisi ostaa ruokansa raaka-aineet suoraan maatilalta (MT 11.7.).
Todellisuudessa halu ei kuitenkaan ole realisoitunut, sillä vain kaksi prosenttia kuluttajista hankkii sianlihaa suoraan tuottajalta ja kolme prosenttia kauppahalleista tai pientuottajien tuotteita myyvistä kaupoista.
JUHANI REKU
Suoramyynnin hyvien käytäntöjen ohjeita (englanniksi):
ncgoodfarmersmarketpractices.com > GFMPs Materials
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
