Luomuviljelijä kollegoilleen: "Tee riskianalyysi ennen luomupäätöstä"
Kannattavuusero tavanomaiseen ei välttämättä pysy nykyisellään.
Luomumaito vetää, luomuleipä ei. Matti Honkala esitteli Helsingin Kampin K-supermarketissa torstaina valikoimasta poimimaansa Valion jogurttista tuorepuuroa. Kaupan yhteydessä sijaitsevassa Fazerin leipomossa ei samaan aikaan ollut tekeillä yhtäkään luomuleipää, kiertävä leipuri Joanna Laaksonen kertoi. Kuva: Jarkko Sirkiä"Kun mietitte luomuun siirtymistä, tehkää riskianalyysi tukien ja hintojen suhteen. Nyt luomu näyttää tosi hyvältä, mutta olemme globaalien markkinoiden armoilla."
Näin varoitteli loppilainen luomutuottaja Jonna Ukkola luomuviljaseminaarin osanottajia Salossa tiistaina.
Luomu kiinnostaa nyt selkeästi. Vilja-alan yhteistyöryhmän kaikkien aikojen ensimmäinen luomuviljaseminaari yllätti järjestäjätkin: osanottajia oli ainakin 170.
Kun seminaarin puheenjohtaja, MTK:n vilja-asiamies Max Schulman kysyi, kuinka moni porukasta harkitsee luomuun siirtymistä, suunnilleen kolmannes käsistä nousi. Toinen kolmannes nosti kätensä, kun kysyttiin, ketkä jo ovat siirtymävaiheessa luomuun.
Tällä hetkellä luomuviljan tuotanto kannattaa huomattavasti paremmin kuin tavanomaisen.
Pro Agria Etelä-Suomen luomuasiantuntija Pekka Terhemaa esitteli kannattavuuskirjanpitotilojen tuloksia vuosilta 2014–16. Esimerkiksi viime vuonna tavanomaisten viljatilojen kannattavuuskerroin oli 0,28 ja luomuviljatilojen 0,83. Se tarkoittaa, että tavanomainen viljantuottaja sai 28 prosenttia palkka- ja pääoman korkotavoitteestaan, luomuviljatuottaja 83 prosenttia.
"Viljalla vienti on ollut moottorina luomun kasvulle", Hankkijan vilja- ja raaka-aineryhmän johtaja Tarmo Kajander totesi. "Veikkaan, että 89 prosenttia luomukauratuotteista menee ulkomaisille asiakkaille."
Luomulaatuisen elintarvikekauran hinta oli vielä pari viikkoa sitten 387 euroa tonnilta, kun tavanomaisesta suurimokaurasta tarjottiin 139 euroa. Viikossa luomukauran hinta putosi lähes 40 senttiä.
"Suomen ulkopuolelta tuleva kilpailu kauratuotteissa on kiristynyt", Kajander kertoi. Hän arvioi, että kysynnän kasvussakin vedetään nyt hetki henkeä.
Luomukevätvehnän tuotantoa olisi Kajanderin mukaan varaa kasvattaa, ja myös luomuruista tarvitaan.
Luomurehuviljojen teollinen kysyntä on Suomessa vielä pientä ja siksi alttiina vaihteluille. Kajander arvioi, että luomukotieläintuotteilla olisi hyvät vientimahdollisuudet. Niiden viennin kasvaessa myös rehuviljan kysyntä kasvaisi.
Luomumaitotuotteet ovat hyvässä nousukiidossa. Viime vuoden elokuusta tämän vuoden elokuuhun Valion luomutuotteiden myynti kasvoi peräti 21 prosenttia, Valion luomuliiketoiminnan kategoriapäällikkö Mirva Tollet kertoi.
Valio on tänä vuonna pystynyt ottamaan mukaan uusia luomumaitotiloja, ja muutama uusi mahtuu joukkoon myös ensi vuonna, Tollet kertoi.
Iso osa kuluttajista pitää luomutuotteita kalliina. Siksi heille on pystyttävä perustelemaan hyvin, miksi luomusta kannattaa maksaa enemmän, Tollet korosti.
Hän totesi myös, ettei aina riitä, että jonkin olemassa olevan tuotteen tuo tarjolle luomuna. Kuluttaja haluaa uutta. Sitä tarjosi esimerkiksi Valion tänä vuonna markkinoille tuoma ja vuoden luomutuotteeksi valittu jogurttinen tuorepuuro.
"Se yhdisti monta pinnalla olevaa trendiä."
Näin on, yleisöstä todettiin. Maitotuotehyllyssä luomu näkyy, mutta leivissä ei. Pelkkä luomu ei ole riittänyt leipää kannattelemaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
