Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kuluttaja voi seurata netissä maidon tietä Tikan tilalta tölkkiin

    Arlan kehittämä järjestelmä lisää maitoketjun läpinäkyvyyttä.
    Kurikkalainen Tikan tila tuottaa yhden tilan luomumaitoa. Päivi Tikka tiedustelee lehmien mielipidettä tuotteesta.
    Kurikkalainen Tikan tila tuottaa yhden tilan luomumaitoa. Päivi Tikka tiedustelee lehmien mielipidettä tuotteesta. Kuva: Johannes Tervo

    Arla on tuonut Suomessa markkinoille täysluomumaidon, jossa kaikki maito on peräisin yhdeltä tilalta. Tuotteen tarkoituksena on lisätä tuotannon läpinäkyvyyttä ja tuotteen jäljitettävyyttä, kertoo tuotepäällikkö Sanna Heikfolk Arla Oy:stä.

    Syöttämällä tölkkiin painetun pakkauspäivän netissä olevaan lomakkeeseen kuluttaja pääsee tutustumaan tölkkiin pakatun maidon koko reittiin tilalta meijeriin.

    Netissä voi lukea esimerkiksi tilan tapahtumista maidon pakkauspäivänä.

    Sieltä selviää myös esimerkiksi, milloin auto tuli hakemaan maidon, milloin maito on saapunut pakattavaksi meijeriin ja kuka on sen meijerillä vastaanottanut.

    Yhden tilan maito -merkillä myytävään tuotteeseen käytetyn maidon tuottaa yksi tila, Kurikassa Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva Tikan tila.

    "Itsekin kuluttajana ostan mielelläni tuotteita, joissa näkyy tuottajan tai tilan nimi. Se herättää luottamusta", perustelee Vesa Tikka.

    "Ja kun suomalainen maitoketju on kunnossa, mietimme, miksei samanlainen läpinäkyvyys voisi toimia myös maidossa."

    Hän omistaa Tikan tilan yhdessä puolisonsa Päivin sekä Veera Peijariniemen ja Tuomo Mäkisen kanssa.

    Tikan tilalla on 350 lehmää ja kuusi lypsyrobottia. Tilan pellot ovat olleet luomussa vuodesta 1999 ja eläimet vuodesta 2001.

    "Tila on nippa nappa sen kokoinen, että meijeri pystyy tekemään tuotannostamme oman tuotteen."

    Eläimet ulkoilevat ympäri vuoden ja halutessaan myös ympäri vuorokauden. Talvella niiden käytössä on ulkoilutarha, kesällä ne laiduntavat pelloilla.

    Netissä näkyvät tiedot kootaan sellaisesta datasta, jota esimerkiksi lypsyrobotti kerää joka tapauksessa.

    Heikfolk kiittelee Tikan tilaa, joka oli hänen mukaansa helppo saada mukaan uuteen systeemiin.

    "Tikan tila on ollut edelläkävijä monissa eläinten hyvinvointiin ja luomuun liittyvissä hankkeissa. He haluavat aidosti olla mukana ja kertoa hyvin avoimesti maidon alkuperästä ja tilan olosuhteista."

    Tikan tila on paitsi ensimmäinen myös tällä hetkellä ainoa tila, jonka tuottama maito on jäljitettävissä purkista tilalle asti. Lähiaikoina mukaan ei ole tulossa uusia tiloja, Heikfolk toteaa.

    "Tilan on oltava riittävän suuri, jotta tämä saadaan logistisesti toimimaan. Puhutaan miljoonista litroista maitoa vuosittain."

    Vastaavaa maitotuotetta ei ole markkinoilla missään muualla maailmassa, ei edes Arlalla itsellään.

    "Tämä on täysin Suomen Arlan oma paikallinen innovaatio, jota myös Arlan muut markkinat seuraavat kiinnostuneina."

    Arla Suomi on Heikfolkin mukaan kunnostautunut konsernissa ennenkin edelläkävijänä ja innovaatioiden lähteenä.

    "Suomalainen kuluttaja on hyvin valveutunut. Monesti me Suomessa näemme trendit hyvin varhaisessa vaiheessa ja olemme myös ketteriä niihin vastaamaan."

    Tällä hetkellä Arla Maitoketju on otettu käyttöön vasta yhdessä tuotteessa. Myöhemmin on mahdollista ehkä laajentaa konseptia myös muihin tuotteisiin, pohtii Arla Suomen digitaalisten palvelujen kehitystä johtava Tomi Sirén.

    "Luonnollisesti haluamme laajentaa tätä konseptia. Tämä on kuitenkin ensimmäinen ulostulo tällä saralla. Sen avulla keräämme nyt oppia ja pohdimme, mihin kaikkeen se voisi olla tulevaisuudessa skaalattavissa."

    Mistä ajatus täysin alkuperäjäljitettävästä luomumaidosta syntyi?

    Heikfolkin mukaan yrityksessä suomalainen kuluttaja nähdään tiedostavana toimijana, joka odottaa vastuullisuutta koko ketjulta. Kuluttaja myös uskoo omilla tuotevalinnoillaan olevan merkitystä.

    "Näkemyksemme mukaan paremman tulevaisuuden rakentaminen on kuluttajalle syy valita vastuullisesti tuotettu tuote."