Traktorin katalysaattorisuurenee ja ureaa kuluu lisää
Traktoreiden kiristyvät pakokaasumääräykset ovat työllistäneet moottorintekijöitä yli vuosikymmenen. Ruuvia kiristetään taas puolentoista vuoden päästä.
Italialaisomistuksessa oleva New Holland aikoo selvitä urakasta hienostuneella katalysaattorilla ja kaksinkertaistamalla urean määrän pakokaasujen puhdistamiseksi.
Yhtiö esitteli moottoritekniikan linjauksiaan kuukausi sitten Basildonin traktoritehtaalla Englannissa samalla, kun se kertoi tehtaan tuotantojärjestelmien täysremontista.
Moottoreiden pakokaasumääräyksiä ruuvataan kireämmälle vuoden 2014 alusta, jolloin suitsitaan typen oksideja. Alkuun lähdetään suurimmista yli 175-hevosvoiman traktoreista, kun alle 75-hevosvoimaisia tämä kierros ei enää koske.
Moottoritehtaat valitsivat viime kierroksella kaksi reittiä. Yhdysvaltalaiset suosivat pakokaasujen kierrätystä ja hiukkassuodattimia, kun vanhalla mantereella alettiin ruiskuttaa ureaa pakokaasuihin.
Pakokaasujen kierrätys sopii pieniin moottoreihin, mutta suurissa tulee ongelmia moottorin jäähdyttämisessä. Raja kulkee jossain 115 hevosvoiman vaiheilla, sanoo markkinointijohtaja Sigurn Ghyselen New Hollandilta.
Ghyselenin mukaan seuraavasta kierroksesta ei selvitä ilman ureaa, se on nähty raskaissa kuorma-autoissa, mutta New Holland aikoo pysyä erossa pakokaasujen kierrättämisestä.
Se edellyttää entistä suurempaa ja hienostuneempaa katalysaattoria sekä ureamäärän kasvattamista nykyisestä noin 5 prosentista 8 prosenttiin polttoaineesta. Traktorin hintaan tulee nelisentuhatta euroa lisää.
Basildonin tehdas on pantu täysin uusiksi muutamassa vuodessa. Samalla on siirrytty tehdasteollisuudessa käytettyyn tuotannonohjaukseen, toteaa tehtaanjohtaja Colin Larkin New Hollandilta.
Kyse on isosta kokonaisuudesta ja uudistuksista, joiden toteutumista ulkopuolinen taho arvioi säännöllisesti. Asiat pitää pystyä tekemään koko ajan paremmin ja paremmin. Portaita on neljä, joista ensimmäiselle, pronssille, tähdätään tänä vuonna, Larkin kertoo.
Hopea voi häämöttää aikaisintaan kolmen vuoden päästä ja kulta ja maailmanluokka odottavat jossain hamassa tulevaisuudessa.
”Tehdas on jo nyt niin siisti, ettei sitä siivota erikseen, kun vieraita tulee.”
Uudistuksesta hyötyvät kaikki. Kriteereihin kuuluu, että työturvallisuus kohenee oleellisesti ja työpoissaolot vähenevät.
Samalla traktorin valmistuskuluja karsitaan, seisokit vähenevät ja traktorin ostajilta tulee entistä vähemmän valituksia.
Kokoonpanolinjat on uusittu. Työntekijät eivät enää hae itse osia, vaan ne tuodaan keskitetysti linjalle. Se on vähentänyt kokoonpanoon kuluvaa aikaa noin tunnilla vuodessa viimeksi kuluneet neljä vuotta. Viime vuonna traktori koottiin 21 työtunnissa.
Työntekijöiden jättämät pa-
rannusehdotukset ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti sen jälkeen, kun heille alettiin maksaa tietty osuus saavutetusta hyödystä.
Joka päivä linjalta otetaan kaksi traktoria täystestiin. Havaitut viat käydään yhdessä läpi ennen seuraavan päivän töiden alkua, Larkin kertoo.
Basildonissa tehdään kaikki New Hollandin keskisuuret traktorit sekä Euroopan ulkopuolelle menevät CaseIH:n mallit.
Kauppa on käynyt parina viime vuonna hyvin. Tuotanto kasvoi neljänneksen viime vuonna ja samaan tähdätään nytkin, Larkin sanoo. Se tarkoittaa yli 26 000 traktoria. Pohjalla käytiin 2009, jolloin koottiin alle 15 000 traktoria.
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
