
Linnavuoren moottoritehtaalla uutta tuotantoa – AGCO Power investoi 54 miljoonaa
Nykyaikainen koneistus on vahvasti automatisoitua, mutta tehtaan työpaikkojen määrän pitäisi silti lisääntyä vähintään kymmenillä.
Juuso Koskela kiristää Massey Fergusoniin asennettavan moottorin keinuvivustoa AGCO Powerin kokoamishallissa. Kuva: Taneli LaineNokian Linnavuoressa dieselmoottoreita valmistava AGCO Power on laajentanut tehdastaan uudella tuotantolinjalla.
Uusi 5 600 neliömetrin koneistushalli tuottaa osia työkoneiden portaattomiin CVT-vaihteistoihin ja sylinterikansia konsernin uusimpiin CORE-moottoreihin. Uutta moottoriteknologiaa käytetään tällä hetkellä lähinnä Fendt-traktoreissa, mutta yhtiössä uskotaan sen löytyvän lopulta myös muun muassa Valtran valikoimista.
Investoinnin arvo on 54 miljoonaa euroa, ja se on osa aiempaa AGCO-konsernin 70 miljoonan euron kokonaispanostusta Linnavuoren moottoritehtaaseen.
Laajennetut tilat nostavat myös tehdaskunnostettujen moottorien eli reman-tuotannon (remanufactured) mahdollisuuksia. Aiemmin Linnavuoressa on tehdaskunnostettu noin 1 000 tehtaalla aikanaan valmistettua moottoria vuosittain – nyt lukeman pitäisi nousta noin 2 500:aan.
“Tehdaskunnostettujen moottorien kysyntä on kasvussa maailmanlaajuisesti. Kiertotalous toteutuu, kun 80 prosenttia moottorin massasta saadaan kierrätettyä uudelleen käyttöön”, kertoi AGCO-konsernin kansainvälisestä jälkimarkkinoinnista ja varaosista vastaava Jena Holtberg-Benge yhtiön tiedotustilaisuudessa.
Tehdaskunnostuksessa moottori puretaan, tarkastetaan ja päivitetään vastaamaan uusimpia vaatimuksia. Yhtiön mukaan hiilijalanjälki jää merkittävästi uutta konetta pienemmäksi ja hinta jopa 30 prosenttia edullisemmaksi. Noin 70 prosenttia kunnostetuista koneista päätyy vientiin.
“Tehdaskunnostettu moottori näyttää lopulta aivan samalta, kuin uusi vastaava”, sanoo yhtiön laatu- ja jälkimarkkinointijohtaja Jussi Rinne.
Emag-sorvisolun robotti tunnistaa ja poimii osat lavalta Bin Picking -tekniikalla. Kuva: Taneli LaineSylinterikansia ja CVT-vaihteistojen hammaspyöriä valmistavan koneistushallin linjasto koottiin Saksassa, koeajettiin paikan päällä ja kuljetettiin sitten Nokialle 38 rekalla. Vastaavaa teknologiaa ei yhtiön mukaan löydy muualta Suomesta.
”On merkittävää, että olemme saaneet nämä investoinnit Suomeen. Tämä osoittaa, että suomalaisella osaamisella ja automaatioteknologialla voidaan olla sekä kustannustehokkaita että globaalisti kilpailukykyisiä”, tuotantojohtaja Harri Ruponen toteaa.
Uuden linjaston tavoitteena on valmistaa vaihteisto-osien lisäksi jopa 10 000 sylinterikantta vuonna 2026. Koneistushallissa on valmiiksi tilaa laajentamiselle: markkinan elpymiseen vahvasti uskovan yhtiön mukaan Linnavuoren tuotanto voidaan nostaa jopa 36 000:een.
Uudessa koneistushallissa on tarkoitus valmistaa 10 000 sylinterikantta ensi vuonna. Kuva: Taneli LaineUudet tuotantomuodot ovat vahvasti automatisoituja. Osien pyörittely ja koneistus on ulkoistettu roboteille, koneenkäytössä ja kokoamistyössä tarvitaan edelleen ihmisen kättä.
Automaatiosta huolimatta yhtiö kertoo uusia työpaikkoja syntyvän aluksi jopa kymmeniä ja myöhemmin lisää, kunhan tuotantomäärät kasvavat. Nokialla iloitaan uutisesta, sillä vielä viime vuonna yhtiössä käytiin muutosneuvottelut, joiden seurauksena irtisanottiin 24 työntekijää.
Linnavuoressa työskentelee tällä hetkellä runsaat 850 henkilöä, joista noin 200 valmistustehtävissä ja viitisenkymmentä tehdaskunnostuksen parissa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




