Lappilaiset tuottajat: ”Olisiko aika laajennuksen sijaan jalostaa?”
Uusiin navetoihin uskalletaan panna miljoonia, mutta parinkymmenen tuhannen euron jalostuslaitokseen ei.
MTK-Lapin tuottajaliiton kokouksessa pohdittiin, olisiko nyt aika jatkuvan laajentamisen sijaan ruveta jalostamaan omia maataloustuotteita. Kuva: Lari LievonenMistä johtuu, että esimerkiksi jäätelönvalmistukseen ei uskalleta investoida, pohti Ari-Pekka Juuso Torniosta, kun MTK-Lappi piti kevätkokouksensa perjantaina Rovaniemellä.
Juuso kaipasi MTK:lta neuvontaa, sillä uskallusta ja osaamista puuttuu.
”Vuodesta 1995 yksikään muu EU-jäsenmaa ei ole näin tukkaputkella laajentanut. Olisiko nyt aika mieluummin jalostaa?” tuottajaliiton entinen puheenjohtaja Juhani Lampela Tervolasta kysyi.
Varmasti löytyy ihmisiä, jotka osaavat markkinoida tuotteita, hän rohkaisi.
Myös pääpuhujaksi kutsuttu MTK:n simolainen puheenjohtaja Juha Marttila kannusti omien maataloustuotteiden jalostukseen ja markkinointiin.
”Lapissa vientimarkkinat ovat lähellä. Turistit ostavat ja vievät ruuan mahassaan”, Marttila totesi.
Hänestä on tärkeää, että turistit saavat Lapissa matkaillessaan paikallista ruokaa.
”Kun itsekin ulkomailla matkustaa, niin paikallinen ruoka on reissun kohokohta.”
Jos kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa, pitää moitiskelun sijaan pohtia keinoja niiden kohtaamiseksi, Marttila evästi.
MTK-Lapin uusi puheenjohtaja Marko Repo Simosta painotti avauspuheessaan, ettei ole oikein, että maailman puhtainta ja eettisintä maitoa kuivataan maitojauheeksi.
Lapin alueella maidontuotanto on tärkeä tuotantosuunta, ja maidon hinnan lasku iskee kovasti myös lappilaisiin tiloihin.
Korkealaatuisten tuotteiden vienti auttaisi myös maidontuottajien asemaa.
”Grüne Woche on iso panostus MTK:lta. Kukaan ei voi sanoa, ettei järjestö tee mitään”, Repo sanoi.
Lue myös: MTK:n Marttila: "Puuta riittää, sitä on turha tutkia"
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
