Kesko halusi kerätä joulukinkuilla rahaa sikatilallisille – ajatus paljastui lain vastaiseksi
Keskon Ari Akselia harmittaa Keskon tuottajalle kiitos -mallin moittiminen.
Joulukinkkukampanjan lailliset haasteet onnistuttiin lopulta kiertämään postikortilla. Kuva: Timo JulkunenKeskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli kertoi keskiviikon MT Livessä anekdootin siitä, miten hankalaksi yhtiön kampanja sianlihantuottajien hyväksi meni.
”Me ajateltiin, että tehdään jonkinlainen reilun kaupan järjestelmä”, Akseli selittää.
”Luotiin kampanja, jossa kuluttaja olisi halutessaan voinut tukea suomalaista sianlihantuottajaa maksamalla kinkusta euron enemmän, niin me olisi Keskolla laitettu kaksi euroa omastamme lisää”.
Kampanja joutui kuitenkin vastatuulen, kun suunnitellun järjestelmän todettiin olevan laitonta rahankeräystä.
”Sitten me kehitettiin sitä lisää, ja tehtiin kiitos tuottajalle -postikortti”, Akseli kertoo.
Kesko painatti tarkoitusta varten postikortteja, jotka maksoivat kuluttajalle euron. Kesko tilitti ostetuista korteista tuottajille Akselin muistin mukaan kaksi tai kolme euroa.
”Siihen tuli hyvä vastaanotto, ja me todettiin että se on meidän arvopohjan mukaista. Tämähän ei tietenkään koko kuvaa ratkaise, tämä on rajallista.”
Hyvä kokemus johti edelleen ensin Keskon omiin merkkeihin tuleviin ja lopulta myös muihin brändeihin tuottajalle kiitos -tuotteisiin.
”Kesko on ainoa, joka on tämmöistä tehnyt. Rahaa on kertynyt toistakymmentä miljoonaa tässä vuosien aika, ja sitten sitä lähdetään arvostelemaan, että tämä on huono juttu”, Akseli sanoo.
Sen sijaan parempi olisi hänen mukaansa reilun kaupan tavoin pyrkiä saamaan uusia tuotteita ja toimijoita samaan järjestelmään mukaan.
”Täällä alalla on välillä sen verran huono ilmapiiri, että lähdetään nyt sitä, joka yrittää, arvostelemaan”, Akseli harmittelee.
”Se on vähän niin kuin partiossa, jossa on kahdenlaista porukkaa. On niitä, jotka laittaa sitä telttaa pystyyn ja niitä jotka kommentoi sitä vierestä, että voisi nopeamminkin tulla, että päästäisi sinne.”
”Pitäisi luoda sellainen ilmapiiri alalle, että tehdään jotain, asiakkaalle merkityksellisiä asioita, parannetaan sitä systeemiä, kannustetaan ja luodaan”, Akseli toivoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








