Kopioiko Kesko brändituotteita omiin halpamerkkeihinsä? Näin kommentoi toimialajohtaja
K-ryhmä merkitsee kaikkiin omiin tuotteisiinsa tuotteen alkuperämaan ja valmistajan, päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli sanoo.
Mitä enemmän oman merkin tuotteita myy, sen tärkeämmäksi tulee merkitä tuotteiden alkuperä, Keskon Ari Akseli vinkkaa kilpailijoille. Kuva: Timo JulkunenK-ryhmä ei kopioi elintarviketeollisuuden uusia innovaatioita oman merkin tuotteisiinsa, sanoo Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.
”Ei tule mieleen, että mä lähdettäisiin heti kopioimaan sellaista tuotetta”, hän sanoo.
”Me ei sellaista harrasteta, ja meidän malliin kuuluu vielä se, että me aina kerrotaan siinä paketissa – jos se on meidän omakin merkki – rehellisesti valmistusmaa ja sitten vielä valmistava yritys.”
Akselin mukaan Kesko on jopa itse kehittänyt tuotteita, joita teollisuus on sen jälkeen lähtenyt kopioimaan. Esimerkkinä hän mainitsee valmissalaatit ja yhteisyössä Apetitin kanssa tehdyt kalatuotteet.
Akseli korostaa omien merkkien osuuden olevan Keskon menekissä selvästi kilpailijoita matalampi, noin 21 prosenttia myynnistä.
”Meillä on kaupparyhmiä, joilla osuus on heidän oman kertomankin mukaan 70–80 prosentin välillä. Tietenkin on niin, että mitä suurempi osuus myynnistä on omissa merkeissä, sen tärkeämpää niiden menestys on”, Akseli arvioi kilpailijoiden tilannetta.
”Meille itse asiassa on tosi tärkeää, että on suomalaisia brändiyrityksiä ja toimijoita, jotka tekevät tuotteita ja kehitystä. Ja mitä korkeampi niiden osuus, sen parempi meille.”
Uutuustuotteiden rooli markkinoilla on tärkeä, sillä ne tuovat markkinaan uutta mielenkiintoa ja kasvattavat sen kokoa. Lopulta asiakkaat ostavat kuitenkin usein tuttuja tuotteita.
”Vain yksi kymmenestä uutuustuotteesta on kahden vuoden päästä markkinoilla”, Akseli kertoo.
Kaupan omia merkkejä syytetään usein myös ruoan alkuperän häivyttämisestä. Akseli ei kysyttäessä tarkkaan kerro, kuinka suuri osuus Keskon omien merkkien tuotteista tulee ulkomailta. Hänen mukaansa K-ryhmä kuitenkin kertoo kunkin tuotteen alkuperän avoimesti.
”Mitä enemmän toimijalla on omia merkkejä, keskeisin kysymys on se, laitetaanko paketteihin tuotteen alkuperä”, Akseli sanoo.
”Asiakkaalla on oikeus tietää, mitä hän syö. Loppukädessä kuluttaja päättää, ja kauppa tarjoaa sitä, mitä kuluttaja ostaa.”
Elintarvikkeiden tuonti kannattaa Akselin mukaan etenkin silloin, kun kysyntä Suomessa on korkeampi kuin tarjonta ja hintaero kotimaisen ja ulkomaisen elintarvikkeen välillä siksi suuri.
Esimerkiksi hän mainitsee varhaisperunasesongin, jolloin kysyntä on kotimaista tuotantoa suurempaa, ja esimerkiksi ruotsalaiset perunat ovat selvästi kotimaisia halvempia.
Tärkeää on Akselin mukaan kuitenkin täyttää myös kuluttajan laatuvaatimukset. Esimerkiksi perunaa ei kannata tuoda Etelä-Euroopasta, jolloin sen maku poikkeaa merkittävästi totutusta.
”Toinen esimerkki on se, jos jossain tuotteessa on todella kova hintakilpailu. Silloinkin sen tuotteen pitää kuitenkin täyttää toivottu laatu, tai halvinkin hinta on pettymys”, Akseli sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








